12.1.2025
Kategorie: Společnost

Obejdeme se bez veřejnoprávních médií?

Sdílejte článek:

DANIEL VÁVRA

Ještě něco o tom, že bez veřejnoprávních médií se neobejdeme. Napadlo vás, proč nemáme „veřejnoprávní“ noviny a časopisy? Protože je to zcela zbytečné. Prostě je tu dost novin a časopisů pro každého. U televize to dřív bylo jiné. Malá země s omezeným množstvím vysílacích frekvencí nemohla poskytnout dostatečně konkurenční prostředí, což státu náramně vyhovovalo, protože kdo ovládá státní televizi, ovládá i veřejné mínění. Jenže tahle bariéra v době internetu naprosto padla, žádné technické omezení neexistuje a je zcela zbytečné mít státní moloch, který vysílá to samé, co vzniká i všude jinde. A tím, že užírá obrovský kus koláče sledovanosti, tak nezdravě konkuruje všem ostatním, což ve výsledku znamená MENŠÍ nabídku kvalitních pořadů, které se komerčním televizím nevyplatí dělat.

Kdysi dávno, když ještě internet nebyl, dávalo jistý smysl, aby nekomerční televize vysílala pořady, které by se jinak neuživily. Katovnu, kde pár filosofů rozjímá o palčivých problémech zajímajících asi 12 lidí v zemi. Pořad o knihách. Pořady o zvířátkách. Pořad pro kutily. Staré filmy pro důchodce. Pořad kde Luděk Munzar vykládá o památných stromech. Pořad kde si manažer televize jezdí po světě a natáčí ze svých dovolených zdarma „zápisky“. Turistický pořad ukazující krásy země. Politické debaty. Jazzové koncerty. Rozhovory s hudebníky.

Dnes je to naprosto k ničemu. VŠECHNO jmenované je na youtube ve větším množství, lepší kvalitě a od českých tvůrců. Všechno. Včetně dendrologie, kutilství, stavebnictví, hudebních pořadů, pořadů o akvaristice, zdravém životním stylu, ekologii. Za posledních pár let je kromě toho na youtube tisíce rozhovorů s českými osobnostmi naprosto všeho druhu, což si troufnu tvrdit, že je víc, než natočila ČT v celé své novodobé historii. A velká část těch dedat je kvalitnější, hlubší a nestranější, než to co předvádí Moravec a spol.

A kdyby to někomu nestačilo, tak se kdokoliv může dívat na zahraniční pořady, které jsou vybaveny velmi kvalitními titulky od AI. A k celé řadě důležitých politických událostí dělají amatéři české titulky.

Filmy pro pamětníky dává na youtube Filmový archiv zdarma a tak žádný program ČT3 není potřeba. Kdyby byla ČT co k čemu, tak má na webu dávno digitalizovaný archiv všech svých pořadů od svého vzniku. Takhle to za ně suplují pirátské servery, kde se dá najít prakticky všechno, včetně bizarních televizních inscenací ze sedmdesátých let.

Pak je tu původní tvorba. Primárně dramatická, tedy filmy, inscenace (což už takřka neexistuje) a seriály. Jak se můžete podívat, tak z téměř šesti miliardového rozpočtu ČT jde na toto pouze cca 450 milionů ročně. Tedy méně než 8%.

Navíc ČT v tomto směru naprosto selhává. Místo aby vytvářela pořady o současném stavu země, životech jejich obyvatel, kvalitní dramata, satiru, nebo komedie, tak točí primárně detektivky. Prakticky zcela absentuje jakákoliv původní dramatická tvorba pro děti. Déčko vysílá jen zahraniční věci. České děti tak nemají doslova NIC, žádné filmy či seriály o sobě. Jednou za rok natočí ČT příšernou pohádku a tím to hasne.

Nedá mi to abych to nesrovnal s předlistopadovou tvorbou, kde televize točila relativně kvalitní seriály o „obyčejných lidech“ a zaznamenávala tak obraz doby. Sice ovlivněný propagandou, ale pořád zobrazující aktuální život společnosti a kvalitní tvorbu pro děti. Arabela, Vlak dětství a naděje, Panoptikum města pražského, Povídky malostranské, Škola za školou, Nemocnice, Chalupáři, Létající Čestmír, Chobotničky, Dietloviny, Lucie, Pan Tau, Návštěvníci, My z konce světa, Křeček v noční košili… Co srovnatelného především pro ty děti natočila ČT v posledních deseti letech. Odpovím vám – NIC. Ne srovnatelného. Nenatočila pro děti NIC.

Za 6 miliard ročně se nám cca jednou za rok dostane něco opravdu dobrého typu Most, Volha, Devadesátky a další, jenže to už zvládají i komerční televize – Metoda Markovič, Král Šumavy, Pustina, Bez vědomí, Sedm schodů k moci a další. Jenže na každý takový seriál tu je nějaká komerční srágora typu Strážmistr Topinka.

Navíc zde je efekt, kdy se to komerčním televizím nevyplatí. Kdyby jim ČT nekonkurovala, tak by se její diváci přesunuli k nim, měli by větší sledovanost a tím pádem i finance na natáčení podobných věcí. Neznamenalo by to, že by Most nebyl natočen. Velice podobný Okresní přebor od stejných tvůrců natočila NOVA.

Navíc to, že by neexistovala ČT neznamená, že by stát nemohl původní českou dramatickou tvorbu dotovat i bez ní. Těch 460 milionů, co za původní hrané pořady ČT utratí, by mohl rozdělovat Fond kinematografie a vysílat by se to mohlo na komerčních platformách.

Co se zpravodajství týče, tak tu máme čistě zpravodajskou CNN Prima a existovala tu 3 roky Z1 TV, které šéfoval Zdeněk Šámal – ředitel zpravodajství ČT. Jenže ono se jaksi těžko konkuruje státnímu molochu s násobným rozpočtem. Každopádně není absolutně pravda, že potřebujeme ČT24 abychom měli nezkreslené informace z politiky. Máte doslova tisíce jiných kvalitních zdrojů.

A další věc je totální změna situace. Se streamovacími platformami dostává divák prakticky nekonečné množství čehokoliv ze světa česky. A s nástupem AI padne i poslední bariéra a česky bude naprosto cokoliv. Potřeba ČT jakožto distributora kvalitní zahraniční produkce tak zcela mizí. Nepotřebujeme, aby nám ČT kupovala a vysílala francouzské filmy, kdo chce, tak si je pustí na Canal+.

A pokud byste se i přesto báli, že bez ČT zanikne česká kultura, tak vězte, že tomu se dá předejít poměrně snadno. Už za první republiky platil zákon, že dovozci zahraničních filmů museli na určité množství cizích věcí natočit nějaké české. Stejné pravidlo pak platí i v EU, která nutí streamovací platformy aby vysílaly původní evropskou tvorbu. A ukazuje se, že to funguje a diváci se na Netflixu dívají na polské, korejské i španělské filmy a seriály a nemají s tím žádný problém. Takže se ten zákon možná stane i zbytečným.

Jinými slovy LZE zachovat a dokonce zlepšit produkci původní české tvorby, nemuset u toho provozovat nerentabilní miliardový moloch a nenutit ty, kteří se na to nechtějí dívat, aby to platili.

Zcela pak pomíjím častý a naprosto stupidní argument, že ČT je jedinou zárukou kvalitní a nestranné žurnalistiky a obrany demokracie. Kromě toho, že tradiční média ztrácí vlic a jejich model je neudržitelný, tak představa, že když tu nebude ČT, bude mít Okamura 40% a Babiš 50, je naprosto komická.

FB

Redakce

Sdílejte článek:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (16 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
3 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)