31.10.2021
Kategorie: Multikulturní soužití

Nejdřív zmizel otec

Sdílejte článek:

KN 

V únoru to bude už šest let, co americkou veřejnost vyburcoval případ úmrtí černošského teenagera Trayvona Martina. Chlapce zastřelil člen občanské hlídky a poloviční běloch George Zimmermann. Navzdory tlaku části politického spektra a médií byl Zimmermann osvobozen. Hvězdou obžaloby měla být Martinova dívka Rachel Jeantelová. A tou se stala, ačkoli trochu jinak, než bylo zamýšleno. Když byla vyzvána, aby přečetla dopis, který podle svého tvrzení napsala Martinově matce, ukázalo se – že neumí číst. Jeantelová nechtěně odhalila něco takřka neuvěřitelného. Děti z ghett jsou někdy negramotné, přestože chodí do školy. Výuka na školách, kde studují, má ale tak nízkou úroveň, že si neosvojí ani základní dovednosti.

Není to nutně problém černošských škol. V 19. století, za časů tuhé segregace, existovaly ve Washingtonu DC čtyři veřejné střední školy. Tři pro bílé studenty a jedna, Dunbarova střední škola, pro černé. A například ve standardizovaných testech v roce 1899 se studenti Dunbarovy školy umístili lépe než ti z bílých škol. Od roku 1870 až do roku 1955 opakovaně dosahovali ve srovnávacích testech stejných nebo lepších výsledků, než byl národní průměr.
 .
Segregované školy jsou dnes nepřípustné, zato běžné. Nesegregují se nařízením, ale útěkem bílých z měst a čtvrtí, kde žije černá většina. Přitom tomu tak nebylo vždy. Poslední půlstoletí emancipace příkopy nezasypalo, nýbrž prohloubilo.
Dunbar High School ve Washingtonu D.C. , která vyprodukovala prvního černého generála americké armády, prvního člena kabinetu a hned několik právníků kteří pomohli zvrátit segregaci ve školství pomocí klíčového rozsudku Nejvyššího soudu Brown v. Board of Education

Známý politolog Charles Murray ve své knize s názvem Příliš mnoho dobra (vyšla i v češtině díky Občanskému institutu, je dávno rozebraná, ale stáhnout si jí můžete třeba zde) popisuje negativní zvrat v černé komunitě ve všech sledovaných oblastech od konce 60. let. Propad se týkal hlavně mladé generace a podle Murrayho výzkumu byl velmi významně spojen s krachem afroamerické rodiny. Ta prakticky přestala existovat a s ní zmizelo i vhodné prostředí pro výchovu dětí, které se stávají obětí svých neukotvených rodičů, podporovaných v nezodpovědnosti sociálními programy.

.
Tematice rozpadu afroamerické rodiny se ve svém díle obsáhle věnuje černošský ekonom a sociolog Thomas Sowell (více o něm v češtině třeba zdezde a zde). Narodil se v Severní Karolíně jako páté dítě velmi chudým rodičům, otec zemřel ještě před jeho narozením. Dětství prožil v černošském ghettu, bez kontaktu s bělochy. Od nejranějšího věku projevoval velké akademické nadání, ve 40. letech byl přijat na prestižní Stuyvesantovu střední školu. Vystudoval ekonomii na Harvardu, Kolumbijské univerzitě a univerzitě v Chicagu, a jako černocha z nuzných poměrů ho otázky rasy a chudoby zajímaly celý život.
 .
Původně byl marxista, ale podle vlastních slov ho „vyléčila“ práce pro státní správu. Názory, k nimž dospěl, nejsou mezi americkou levicí populární. Podle Sowella moderní sociální stát motivuje své příjemce k tomu, aby dělali špatná rozhodnutí. Zranitelné komunity se stávají závislými na systému sociálních podpor, což oslabuje přirozené vazby a v konečném důsledku vede k rozpadu rodiny.
 .
Jako první mizí otcové a s nimi i princip autority a hierarchie. Děti z pauperizovaných domácností bez otce jsou nejnáchylnější k patologickému jednání. Chlapci hledají vzory v subkultuře násilí, dívky inklinují k promiskuitě a rodí další generaci nemanželských dětí. Podle Sowella černošská rodina „přežila staletí otroctví a rasových zákonů“, ale byla naprosto zdecimována sociálními politikami v posledních padesáti letech. Ty zprostředkovaně vedly i k větší segregaci ve vzdělání a bydlení.
Jedenadevadesátiletý Thomas Sowell. Svojí poslední knihu o krizi černošské vzdělanosti vydal loni.
 .
V roce 1910 žily dvě třetiny černošské populace v Chicagu ve většinově bělošských čtvrtích. Dnes je to město s největším počtem segregovaných čtvrtí. V jednotlivých čtvrtích žije buď 90 až 100 procent černochů, nebo naopak 0 až 10 procent. V Englewoodu, kde ještě v roce 1950 žilo vyrovnané množství černochů a bělochů, dnes běloši tvoří 0,3 procenta populace. Někde se stal opak toho, co bylo cílem.
 .
Šedesátá léta přinesla koncept bílé viny a bílého pokání, které na sebe vzalo podobu afirmativních akcí a rozsáhlých nárokovaných programů, z nichž nejznámější byla „Válka proti chudobě“ demokratického prezidenta Lyndona B. Johnsona.
 .
Demokratický senátor Daniel Patrick Moynihan došel ve své obsáhlé zprávě z roku 1976 k názoru, že výsledkem války proti chudobě je rozklad přirozených vodítek, která motivovala zranitelné komunity k pozitivnímu jednání. Zaznamenává obrovský nárůst svobodných matek a ovzduší patologie, v němž vyrůstá budoucí generace.
 .
Výčty dat jsou esejistickým nešvarem, ale zde jsou podstatné. V roce 2014 žilo v manželství jen 29 procent černých Američanů ve srovnání se 48 procenty bílých. Roku 1950 bylo naproti tomu ženatých 72 procent černochů a provdaných 81 procent černošek. Procento ženatých černochů a provdaných černošek bylo tehdy vyšší než u bělochů a bělošek. Ještě v roce 1965, na počátku „války proti chudobě“, se 76,4 procenta černošských dětí narodilo z „manželského lože“.
 .
V roce 2010 bylo 72 procent černošských dětí narozeno mimo manželství. U domorodých Američanů to bylo 66 procent, u Hispánců 53 procent. U nehispánských bělochů jen 29 procent a nejméně, 17 procent, u asijských komunit. Počet nemanželských dětí koresponduje nejen s ekonomickou sílou jednotlivých komunit, ale i s výší dosaženého vzdělání či mírou kriminality. Střední třída má ve všech případech větší sňatečnost než manuálně pracující. Nejnižší míru sňatečnosti vykazují Američané žijící pod hranicí chudoby, a to včetně bílých.
 .
Osvobozená rodina, bez otce a bez manželství, jaká se nejčastěji objevuje v rétorice liberálních emancipačních hnutí, je vyhrazena pro nejchudší vrstvy obyvatelstva, jejichž situaci postupně zhoršuje. Mezi Američankami s vysokoškolským diplomem je ve věku mezi 40 a 45 lety vdaných skoro 75 procent bez ohledu na rasu.
 .
Sňatečnost nejvzdělanějších a nejméně vzdělaných se v roce 1968 lišila o necelých 5 procent. Dnes je to 20 procent, navzdory celkovému úpadku institutu manželství. Nejchudší jsou náchylní na propagandu, v jejich chování je ale utvrzují lidé, kteří přes svou liberální rétoriku sami pro sebe a své děti volí konzervativní podobu rodiny.
 .
Koncept soudržné rodiny, která si pomáhá v těžkostech, v chudých vrstvách obyvatelstva téměř vymizel. Část černošských intelektuálů na to upozorňuje, je ale opomíjena liberálními médii a osočována z macešského chování vůči vlastní komunitě. Walter E. Williams, profesor ekonomie na George Mason University, doslova píše: „Podvodníci a lidé mdlého rozumu chtějí, abychom věřili, že problémy dneška jsou jen důsledkem otroctví, chudoby a rasové diskriminace. Faktem je, že většina sociálně patologického chování je v černé komunitě zcela nová.“
 .
„V New Yorku v roce 1925 bylo i mezi nejchudšími černochy 85 procent rodin tvořených oběma sezdanými rodiči. Nezletilá dívka, která vychovávala dítě sama bez otce, byla vzácná. Nezaměstnanost mladistvých chlapců byla nižší než u bělochů, před rokem 1960 nikdy nepřekročila 10 procent. Černí se tehdy nechovali jinak než bílí,“ tvrdí Williams. Uznává, že zmizelo sociální stigma nemanželského mateřství, „ale především, mít děti mimo manželství s dotacemi na bydlení, sociálními dávkami a potravinovými lístky je jednodušší než tehdy a po padesáti letech je to už i zcela běžné“. Stejné vzorce chování se opakují i v dalších generacích.
 .
Když soud osvobodil George Zimmermanna, na CNN to komentoval Don Lemon, známá tvář večerních talk show. Lemon je sám černoch, a navíc gay, což je kombinace, která jej možná naplnila sebejistotou, s níž se obrátil ke své komunitě.
 .
„Jestli chcete opravdu něco změnit, tady je pět věcí, o nichž můžete přemýšlet. Zaprvé, a to je pravděpodobně nejdůležitější, nemějte děti mimo manželství. To, že můžete mít děti, neznamená, že je mít musíte,“ řekl. „Studie ukazují, že nedostatek mužského modelu je expresním lístkem do vězení, a cyklus tak pokračuje,“ dodal.
 .
Lemonův komentář vyvolal vlnu kritiky. Mezi reakcemi převládala výčitka, že taková vyjádření jsou „nezodpovědná“. Ne lživá, nýbrž nezodpovědná, protože budí dojem, že si Afroameričané mohou za svoji situaci částečně sami. A předpoklad, že tradiční rodina tvořená sezdanými biologickými rodiči je nejlepší místo pro výchovu dítěte, že muž a žena jsou rozdílní, komplementární a jeden druhého nemůže při výchově plně nahradit, je trnem v oku stejnému segmentu lidí, co zároveň podporuje koncept bílé viny a pokání. Mimochodem, Lemon měl takových vyjádření víc, takže v roce 2015 vznikla petice požadující jeho odchod z CNN.
 .
Lemon v komentáři opomíjí skutečnost, že některé vlivy jsou až příliš silné a jedinec se jim může vzepřít jen na základě mimořádné vůle, a to ještě ne vždy. Mezi „chtít“ a „dokázat“ vede dlouhá cesta, na níž mladým černochům nikdo nepomáhá.
 .
Poslední půlstoletí pomohlo těm nejvzdělanějším proniknout mezi bílou elitu. Ekonomickou i politickou. Ale nižší vrstvy, potomky dělníků, služek nebo majitelů malých krámků, kteří kdysi vedli sice prostý, ale soudržný a řádný život, uvrhlo do koloběhu nezaměstnanosti, kriminality a destruktivních rodinných vztahů.
 .
Redakce
Sledujte PP

Sdílejte článek:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (15 votes, average: 4,67 out of 5)
Loading...