Co může změnit HIMARS, aneb o zásobování dělostřelecké války
Sdílejte článek:
MARIAN KECHLIBAR
Volné pokračování minulého článku o raketometech HIMARS.
Milí čtenáři, po minulém článku o HIMARSech jsem dostal několik dotazů, k čemu že těch pár raketometů vlastně je. Zázračná zbraň to není (žádná není!), logistika složitá, počet systémů na bojišti malý.
Nuže, pojďme se podívat na to, k čemu by mohla být užitečná i tak.
Válka mezi Ruskem a Ukrajinou se dost liší od jiných válek nedávné doby, a to rolí, kterou v ní hraje letectvo: je nápadně “uťápnuté”, kdežto v předešlých konfliktech bývalo králem bojiště. Američané spoléhali na letadla v Afghánistánu a Iráku, Rusové v Sýrii, Izraelci při expedicích do Gazy nebo jižního Libanonu, Britové a Argentinci na Falklandách atd. Zejména ta americká, potažmo západní doktrína na vzdušné dominanci silně staví a z toho plynul předpoklad, že víceméně v každém konfliktu jedna (ta silnější) strana vytlačí druhou ze vzduchu úplně – air supremacy– nebo ji aspoň zažene do výrazné defenzívy – air superiority. Proti různým vousáčům s kalašnikovem a pokřikem “Alláhu akbar!” na rtech to fungovalo spolehlivě.
Na Ukrajině roku 2022 je ale bojiště saturováno různými protiletadlovými systémy – skromným Stingerem počínaje a Buky či S-300 konče – tak vydatně, že si obě válčící strany fakticky odepřely vzdušný prostor navzájem. Jediný způsob, jakým může letadlo či helikoptéra vzlétnout a operovat, aby mělo šanci na návrat, jsou lety extrémně nízko nad terénem, sotva nad vrcholky stromů. Tam už radary protiletadlových systémů selhávají a pěšák s ruční střelou zase většinou nestihne zareagovat.
(Je to přesně tak zběsilé a náročné na pozornost, jako to vypadá. Při takových rychlostech a výšce nad terénem uděláte jenom jednu chybu.)
Jestliže ovšem letectvo hraje druhé housle, někdo musel převzít housle první, a v současných bitvách na Donbasu je to jednoznačně dělostřelectvo. V počtu děl a v zásobách munice pro ně mají Rusové nad Ukrajinci výrazně – patrně mnohonásobně – navrch, vypálí denně odhadem 50 000 střel. Ukrajinci svoji početní nevýhodu částečně kompenzují mnohem vyšší přesností palby, zejména jak na frontu přichází čím dál více západního vybavení (M-777, CAESAR, Panzerhaubitze 2000).
Masivní dělostřelba Rusů má ale i jednu potenciální slabou stránku, a tou je opět logistika. Chcete-li nepřítele zasypat palbou, musíte zajistit neustálý přísun střel až k dělům. A ve velkých objemech k tomu.
Podobné úkoly řešili už vojáci za první světové války a základní principy řešení zůstaly dodnes podobné.
Nejprve potřebujete nějaký skutečně kapacitní dopravní prostředek. Bojuje-li se u pobřeží, je to loď, na vnitrozemských částech fronty železnice. Jeho výhodou je ona zmíněná kapacita, jeden strojvůdce převeze mezi body A a B třeba tisíc tun nákladu (loď ještě více). Nevýhodou je nízká flexibilita, postavit pořádné nádraží nebo přístav nějakou dobu trvá a nemůžete jej přesouvat úplně dle libosti. V Rusku tuhle roli hraje jednoznačně železnice, kterou ruská armáda hojně využívá a která tvoří páteř její logistiky.
Tam, kde končí možnost vézt náklad vlakem nebo lodí, se zřídí velké překladiště a sklad, od kterého dál už musíte vozit tu munici až k frontovým pozicím “po kouskách”: dnes vesměs pomocí nákladních aut, dříve koňským povozem, provizorní úzkokolejkou, ale i narychlo zřízenými lanovkami, pokud byl terén kopcovitý a vaše děla se nacházela na hřebeni.
Poměrně zásadním bezpečnostním prvkem v celé této pavučině je skutečnost, že ono velké překladiště a sklad, kde se hromadí munice předtím, než se rozveze k jednotlivým bateriím, musí být mimo dosah nepřítele. Je to totiž šťavnaté sousto, ideální terč plný výbušného a hořlavého materiálu, který vesměs stačí zasáhnout jen jednou, aby se rozpoutalo nevýslovné pandemonium.
Za první světové války toto nebýval problém, letadla byla ještě v plenkách a dostřel děl tak krátký, že sklady nepřítele na opačné straně fronty nemívala šanci zasáhnout. V jiné situaci byly lodě v námořních bitvách, které se k sobě průběžně přibližovaly. Přímý zásah skladu munice patřil k tomu nejhoršímu, co se na moři mohlo stát.
Současné nasazení HIMARSu na ukrajinských bojištích má patrně za cíl – mimo jiné, protože nikdy není jen jeden cíl – trochu pocuchat tuto logistickou síť ruského dělostřelectva. Dostřel HIMARSu je podstatně větší než libovolného ukrajinského děla, takže ruské muniční sklady na území Donbasu, dříve mimo dosah, se teď ocitly v ohrožení. Za poslední týden se skutečně objevila videa zachycující velké exploze a požáry za ruskými liniemi:
Tomuto ohrožení mohou Rusové čelit v podstatě jen dvěma způsoby.
Buď značně rozptýlí a decentralizují svoji zásobovací síť (tisíc malých skladů místo, dejme tomu, patnácti velkých), což je možné, ale organizačně velmi náročné – vyžaduje to “předělání” celého zásobovacího modelu za probíhající války, také nejspíš položení dodatečných kolejí s nosností vhodnou pro nákladní vlaky apod. Také to není úplně “neprůstřelné”, nakonec se nepřítel může zaměřit i na ty menší sklady a vyhazovat je do vzduchu jeden po druhém.
Nebo mohou přesunout svoje velké zásobovací sklady výrazně hlouběji do týlu, mimo dostřel současných HIMARSů (tj. raději aspoň 70 km od fronty) a spoléhat na to, že Ukrajinci nedostanou od Američanů rakety s největším dostřelem (až 300 km), což může, ale nemusí vyjít. V takovém případě se prodlouží zásobovací linie a bude potřeba výrazně více náklaďáků “kmitajících” mezi velkosklady a pozicemi dělostřelců poblíž fronty. Efektivita zásobování poklesne, po cestě bude více “úzkých hrdel” (zranitelné mosty přes řeky atd.)
Druhá možnost vypadá pravděpodobněji. Je organizačně jednodušší, nevyžaduje tak rozsáhlé “předělávky celé struktury za pochodu”. Její slabinou je hlavně ta výrazně zvýšená potřeba nasazení nákladních aut a jejich řidičů, odhadem dvoj- až trojnásobná. (Nezapomeňme na to, že čím víc kilometrů se najezdí, tím více se ta auta opotřebovávají a tím více potřebují servisních zásahů – což znamená jak náhradní díly, tak čas a úsilí kvalifikovaných mechaniků.)
Takovou potřebu už nemusí být současná ruská armáda schopna pokrýt ze svých vnitřních zdrojů, právě proto, že při své logistice vždycky dávala přednost použití železnice a nákladní vozy hrály spíše pomocnou roli. Mohla by to ovšem pokrýt nějakou mobilizací rezerv – rekvírováním civilních nákladních vozidel i s řidiči apod. Pokud k takové specializované mobilizaci dojde, pravděpodobně se to dozvíme; takové věci bývá těžké utajit.
A pro příště zase opustíme válku a podíváme se na nějaké mírové téma.
Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přesPayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800 (Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym. Pokud máte zájem o vydání potvrzení o poskytnutí daru (např. pro daňové účely), napište nám na redakční mail [email protected]
Příspěvky za měsíc ŘÍJEN 2024: **********************************************
RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, Roman Dubravský 500,- Kč, František Šmíd 1000,- Kč, David Bezděk 250,- Kč, Ladislav Adamec 200,- Kč, Alexandra Wernerová 600,- Kč, RNDr. Václav Vohánka 1000,- Kč, Petr Franc 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 100,- Kč, Jiří Kobližka 400,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Lubomír Štěpán 200,- Kč, Ladislav Konopka 400,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Anonym 70,- Kč, Martin Vacek 500,- Kč, Jan Procházka 500,- Kč, Miloslav Hujer 50,- Kč, Miroslav Andreska 300,- Kč, Marek Janičko 500,- Kč, Radomír Šimek 100,- Kč, Jiří Obermaier 100,- Kč, Petr Stochl 1000,- Kč, Yvona Škurková 200,- Kč, Miloslav Čermák 400,- Kč, Zuzana Karlová 300,- Kč, Dr. Věra Hýlová 250,- Kč, Zdeněk Fric 200,- Kč
Celkem za měsíc: ... 10 720,00 Kč
Vybráno 23.00%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Náhledové fotografie k článkům jsou většinou ilustrační.
TOMÁŠ GUTTMANN Cituji jen narychlo vybrané úryvky z novin: „Jakkoli izraelské krajně pravicové kruhy oslavují smrt Ismaíla Haníji jako ,odstranění špíny‘ a krok
32 komentářů
novota
13:45:43
A co se stalo, že ze 108 houfnic dodaných USA M777 na Ukrajinu je funkčních 34 ostatní zničené nebo v opravě. A před každým výstřelem se musí sundat zaměřovací optika jinak se utrhne. Prošel jsem různé u nás houfnice od 122 mm až 152 mm, ale s tím jsem se nesetkal. Apropo 2 Francouzské Ceasary 155mm jsou už v ruských rukou prý je neporušené zajistila ruská výzvědná skupina.
Fota s koordinací kde zasedá nato v Madridu od Roscosmosu. https://t.me/neCT24/8461
A včera zasažen sklad munice, děl, attd. vedle obchodního centra v Kremečuku, který vybuchl a v důsledku se přenesl oheň na to centrum a na Ukrajině mají zadarmo vánoce.
novota
14:05:16
U Lisičanska padlo do zajetí 12 nájemníku ze zahraničí copak je asi čeká v Doněcku?
Nechci mit pravdu
15:09:31
Chvili je budou ukazovat v telce a pak je povesi co s nima?
V pravnim radu DLR je trest smrti.
gogo
14:23:27
Na tom by mohla naše armáda nesmírně vydělat. Místo předražených Cesarů od Francie by mohla koupit totéž v ruském second handu někdy na podzim.
Pavel K
15:28:51
novota
17:03:02
Co je za tím obchodním centrem fabrika co byla včera zasažena. Satelitní snímek, ale to bruselčt, iděesburesheute, si en en prima, tv soukup, si em ii nova tak to neukáží.
https://t.me/protiproudpetrahajka_diskuze/7924
pepa
17:25:57
Obchodní centrum, je od března uzavřené a je v něm sklad opravované techniky pro sousední podnik Dormaš. Tedy opět akce pod falešnou vlajkou. Žádný tisíc nakupujících tam nebyl , viz prázdné parkoviště , žádní zranění lidé a hustý černý dým !
Nechci mit pravdu
14:54:16
Pan Kechlibar patri do elitni skupiny spolu s Bozenou Nemcovou, Karlem Jaromirem a Bratry Grimovymi. Bylo by dobre aby sve pribehy take zahajoval vetou ” Za ono casu … ” pripadne ” Bylo nebylo, za sedmery horami … ”
Koho zajima skutecna vojenska analytika od vojenskeho analytika s prukaznou praxi a vojenskym vzdelanim, necht venuje 12 minut sveho casu na nasledujici video, rakouskeho plukovnika:
https://www.youtube.com/watch?v=Sd4xRBuVs48
nebo v nemcine
https://www.youtube.com/watch?v=JIlFj8AEbOY
Nechci mit pravdu
15:06:26
u minule pohadky pana Kechlibara jsem daval take odkaz na informace kde Ruska raketová vojska odpařila budovu kde se prave odehravala super tajna porada Ukrajinskeho hlavniho stabu. Vice nez 50 top generalu, a vyssich velitelu proste… puf ! A jsou pryc. Jak muze vest Ukrajina jakekoli vojenske a logisticke operace, na ktere je potreba planovani kdyz nemaji hlavni stab ?
Nojo
15:10:14
mají… přece v pentagonu…
Nojo
15:08:36
jo, to je takový druhý vidlák.. rozepíše se, jak to rusové logisticky nezvládnou… to rozptýleni skladů, protože nebudou mít dost automechaniků…. proč by rusové riskovali takovou katastrofu, jako je nedostatek automechaniků, když můžou ty himarsy po prvním výstřelu zaměřit a odstřelit…
Roman
16:44:19
On se ten HIMARS ne nadarmo nazývá “mobilní”. Vystřelím salvu, popojedu…
Jmeno
17:02:13
a drony a satelity a agenti a mistni lide informatori jsou k cemu ?
LOL
Diamond
17:06:28
On i ten Himars a další demokratizační západní zbraně jaksi potřebují štosovat munici a další potřebné krámy a dovážet je na bojiště. Takže stojí před podobnou nesnází jako ARF. A o tom to je, pane Keblichar…
Nojo
17:32:38
ježíšikriste.. to jste neměl, takhle zbořit kechlibarovi jeho analýzu. Teď aby lízal nanuk, nebo lízátko….
Diamond
18:53:53
Byl jsem ještě mírnej. Mohl jsem si ještě rejpnout ve smyslu že “na frontu” to ten Himars má z polských hranic přece jen dál a k jeho pozdržení a následné kalibraci stačí vhodně “vypnout”potřebnou měnírnu nebo smáznout předávací hangár i se západními odborníky.
jan
16:22:25
SKuste povedať, čo sa Vám nepozdáva na článku, ja som laik a nerozumiem tomu, ale vo vami priloženom videu nebolo nič čo by bolo nejako prevratné. Autor iba poukazuje na to, že HIMARS by mohol trocha pomôcť ukrajincom.
Nechci mit pravdu
16:51:36
ano, to je ta spravna formulace.
“HIMARS by mohl trochu pomoci.”
Jak vidite, je zde podminovaci zpusob “by mohl” .
– napriklad Ukrainci s tim neumi zachazet, musi se to nekde naucit, pokud se s tim budou ucit na ukraine, tak je po prvnim vystrelu uvidi z druzice a po druhem vystrelu budou “vykalibrovani” Ruskym raketovym vojskem. Stejne plati pro ostre pouziti na fronte.
Druha vec je ve videu take “trochu pomoci”, pohadky pane Kechibara o desitkach tun munice proudici skrze odpalovaci systemy je naprosto mimo. I v pripade ze by Ukrainsti vojaci prosli skolenim na nejake US strelnici, tak zasahnou do boju za 3 mesice ? Pote daji jednu a salvu a okamzite budou muset zdrhat do ukrytu. Rusove jsou opravdu dobri v lokalniim pruzkumu, to pplatilo i za studene valky, rusky agent je pojem i dnes. Na Ukraine, prakticky v ruskem prostredi, jazyk neni problem, a navic se valka planovala vic jak rok. Kolik informatoru agent v civilu Ruska strana ma? Videl jste reakce lidi na Ukraine jak vitaji Ruskou armadu? Uz to prosaklo i do verejne Francouzske televize. Ukrainska musi prepokladat ze kazdy civil je informator. Jake operacni moznosti ma takovy medialne znamy tvarove dobre odlisitelny system ktery pozna kazdy vesnican ?
Josef
14:21:43
Problém je v tom, že tento “znalec” vidí pouze jednu zbraň a nevidí systém. Dále není schopen do celé mozajky začlenit prostředky protivníka. Tedy Má Ukrajina prostředky pro přepravu množství speciální munice ? Má nabíjecí vozidla, nebo se to nabíjí “růčo”. Jaké jsou prostředky proti nepřátelskému průzkumu. Bere v potaz to, že z družice si dnes přečtete na zemi položené noviny?
No jako propaganda dobrý. Tak pro skauty, senily a naši ministrini obrany.
pupík
15:37:01
Ať už jdou Ukrajinci do prdele!!!
Joe Arpaio Maricopa
17:32:15
Spíš tu začínají vládnout. Na Karlovarském festivalu nově nařizují vyřadit jakýsi film ruského rejži! Bartoška se cuká, bude nejspíš zastřelen na úsvitu!
S UKRAJINCI NETANČÍM !!!!!!
17:37:07
Fantomas
16:49:54
Podle meho to bude mit za dusledek jen zvysenou spotrebu ruskych raket Cha-101 a Club, ci Kalibr. Ono to zase neni takovych cilu, aby to melo ruskou armadu vyvest z miry. Pri faktu, ze Rusko ma nad bojistem zajiste spoustu oci – vyzvednych satelitu, ci ruznych spionu mezi Ukrajinci, tak je to jen otazka casu. Jiste Americke zbrane jiste dokazou potrapit, ale tezko neco zmenej, vzhledem k tomu, ze do zeme jdou pres predem znama mista. Ukrajina neni Avghan.
Jo promluvil general Kelchibar. Ten uz tu vaku proti Rusku vcera vyhral. Jeste ze mame tak chytre generaly. roc ho nenasdili v Avganistanu proti tem par kosilacum ve vjetnamkach s Kalasnikovi. To by Amici prece vyhrali. Nebo to s tou valkou
u klavesnice vypada jinak?
petr
17:21:26
Autor asi žije myšlenkově někde v době 1.WW,
kdy si přečetl jakési zastaralé vojenské spisky
nebo se dívá na staré americké filmy
o operaci Overlord atp.
Neexistuje žádný důvod pro útočící jednotky,
aby hromadily munici na jednom fleku,
a poté ji distribuovali do sítě jednotek,
když munici mohou plynule navážet přímo konkrétně podle jednotlivých typů zbraní na místo určení,
protože armáda dnes nepoužívá kilometry drátových telefonních sítí a papírování
o příjmech a výdejích dodávek jako někde v hypermarketu,
ale moderní komunikační prvky.
Veliké sklady munice atp. se kdysi budovaly
v týlech při velkých utajovaných ofenzívách statisícových armád s desítkami bojových divizí všeho druhu,
což dnes není tento případ.
Na Ukrajině naopak jsou,
tak jako v každé zemi na světě koncentrované dlouhodobé sklady munice a bojové techniky.
Navíc jejich chemické fabriky jsou popropojované železnicemi,
které mezi nimi převážejí z jedné strany kyselinu sírovou a dusičnou v cisternách a další komponenty
(na tzv. nitraci,
tedy chemickou reakci způdobujích například z tekutého toluenu vznik trinitrotoluenu-TNT,
což je nažloutlá pevná substance-trhavina,
která se futruje do granátů aj. munice.)
z druhé strany se převážejí pak hotové výbušniny jako TNT, nitroglycerin, pentrit, hexogen atp. v kontejnerech do muničních fabrik-montoven.
A toto jsou slabá statická místa Ukrajiny.
Autor by měl radši psát třeba o čokoládových bombónech,
protože o moderní logistice nemá zjevně ani ponětí.
Diamond
20:01:38
Ještě že nemluvil o významu koňských povozů a nutnosti jejich rekvírování sedlákům pro potřebu plynulého zásobování Himarsu municí…
Na UA by to docela sedělo.
pepa
17:30:35
Divím se , že Rusové nezničí všechny hraniční železniční a silniční přechody na západ ? Proč ještě jde v Kyjevě elektřina , plyn , voda ?
Nechci mit pravdu
18:36:22
Tahle otazka byla zodpovezena jak Putinem tak duvody zminuji casto samy vojaci v reportaznich videjich. Na Odysee.com hledej patric lancaster.
K tve otazce, Rusko nepovazuje Ukrajinske civilisty za regulerni vojensky cil. Toto je davano do konstrastu s tradicnim americkym sirenim demograzie, napr. v Jugoslavii, kde americani v prvni fazi skutecne rozbombardovali veskerou infrastrukturu, elektrarny, nemocnice, vodarny, tovarny vseho druhu. Takto Rusko postupovat nechce a zamerne nepostupuje. Dela pomalou valku a velmi omezenou, na naprostem vetsine uzemi ukrainy se nic nedeje. Tech 10 milionu uprchliku prcha v prvni rade pred Ukrajinskou vladou.
Ve spojenych statech zemrelo palnou zbrani jen letos 3x vice civilistu nez jsou celkove ztraty v “krvave valce” Ukraincu a to vcetne vojaku.
Mordochaj Lévy
20:18:04
Já nechápu jedno a to ,že rusáci v den útoku nezhasli celou ukradinu zásahem raket do VN trafostanic…A nechápu to ani teď 3 měsíce války a ukři si svítí ,jedou fabriky ,jde internet , mobili, TV ,rádio,chemičky ,zbrojovky ,vlaky ,teče voda ,jde plyn ,benzinky ,bankomaty atd.Bez elektřiny nejde nic – šlus temno.Jen10 raket stačí vyřadit celou VN rozvodnou síť a ukři jsou v době kanené a ty VN trafa nejsou nikde skladem ty se musí nově vyrobit a dopravit na místo a to pár měsíců zabere…Nechápu to , je to proti veškeré logice vojenské strategie.Je to jako by rusáci ani nechtěli vyhrát a celá ta “policejní akce ” byla jen zastírací manévr pro něco jiného…Bez elektriky to můžou NATO i ukři do pár tydnů zabalit…
Pavel
20:56:39
Ad Mordochaj Lévy. Ano, z toho co píšete, by člověk mohl nabýt dojmu, že jako by Rusové ” ani nechtěli vyhrát a celá ta “policejní akce” byla jen zastírací manévr pro něco jiného”. Je samozřejmě možné, že Rusové nechtějí použití proti Ukrajincům krajní prostředky, které mají k dispozici. To je jistě lidsky správné. Ale je otázka, o co vlastně v zákulisí opravdu jde.
Dnes je 28. června. V roce 2014 dne 28. června
spáchali zákeřní vrazi atentát na následníka trůnu arcivévodu Ferdnanda d Este ( zavražděna byla i jeho manželka), což byl důvod ke vzniku prvné světové války. A do dnešních dnů rovněž nejsou známy všechny souvislosti tohoto zločinu.
petr
02:27:57
Mordochaji,
američani to dělali jinak,
v Srbsku bombardovali dráty VN a VVN prachovým grafitem z kontejnerů,
což vyzkratovalo i ta trafa.
Boomer
10:26:54
.. až utichnou děla, rozplyne se dým a možná celý svět s překvapením zjistí, že globální ekonomika už není bezezbytku závislá na kurzu dolaru. Taková drobná změna..
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
A co se stalo, že ze 108 houfnic dodaných USA M777 na Ukrajinu je funkčních 34 ostatní zničené nebo v opravě. A před každým výstřelem se musí sundat zaměřovací optika jinak se utrhne. Prošel jsem různé u nás houfnice od 122 mm až 152 mm, ale s tím jsem se nesetkal. Apropo 2 Francouzské Ceasary 155mm jsou už v ruských rukou prý je neporušené zajistila ruská výzvědná skupina.
Fota s koordinací kde zasedá nato v Madridu od Roscosmosu. https://t.me/neCT24/8461
A včera zasažen sklad munice, děl, attd. vedle obchodního centra v Kremečuku, který vybuchl a v důsledku se přenesl oheň na to centrum a na Ukrajině mají zadarmo vánoce.
U Lisičanska padlo do zajetí 12 nájemníku ze zahraničí copak je asi čeká v Doněcku?
Chvili je budou ukazovat v telce a pak je povesi co s nima?
V pravnim radu DLR je trest smrti.
Na tom by mohla naše armáda nesmírně vydělat. Místo předražených Cesarů od Francie by mohla koupit totéž v ruském second handu někdy na podzim.
Co je za tím obchodním centrem fabrika co byla včera zasažena. Satelitní snímek, ale to bruselčt, iděesburesheute, si en en prima, tv soukup, si em ii nova tak to neukáží.
https://t.me/protiproudpetrahajka_diskuze/7924
Obchodní centrum, je od března uzavřené a je v něm sklad opravované techniky pro sousední podnik Dormaš. Tedy opět akce pod falešnou vlajkou. Žádný tisíc nakupujících tam nebyl , viz prázdné parkoviště , žádní zranění lidé a hustý černý dým !
Pan Kechlibar patri do elitni skupiny spolu s Bozenou Nemcovou, Karlem Jaromirem a Bratry Grimovymi. Bylo by dobre aby sve pribehy take zahajoval vetou ” Za ono casu … ” pripadne ” Bylo nebylo, za sedmery horami … ”
Koho zajima skutecna vojenska analytika od vojenskeho analytika s prukaznou praxi a vojenskym vzdelanim, necht venuje 12 minut sveho casu na nasledujici video, rakouskeho plukovnika:
https://www.youtube.com/watch?v=Sd4xRBuVs48
nebo v nemcine
https://www.youtube.com/watch?v=JIlFj8AEbOY
u minule pohadky pana Kechlibara jsem daval take odkaz na informace kde Ruska raketová vojska odpařila budovu kde se prave odehravala super tajna porada Ukrajinskeho hlavniho stabu. Vice nez 50 top generalu, a vyssich velitelu proste… puf ! A jsou pryc. Jak muze vest Ukrajina jakekoli vojenske a logisticke operace, na ktere je potreba planovani kdyz nemaji hlavni stab ?
mají… přece v pentagonu…
jo, to je takový druhý vidlák.. rozepíše se, jak to rusové logisticky nezvládnou… to rozptýleni skladů, protože nebudou mít dost automechaniků…. proč by rusové riskovali takovou katastrofu, jako je nedostatek automechaniků, když můžou ty himarsy po prvním výstřelu zaměřit a odstřelit…
On se ten HIMARS ne nadarmo nazývá “mobilní”. Vystřelím salvu, popojedu…
a drony a satelity a agenti a mistni lide informatori jsou k cemu ?
LOL
On i ten Himars a další demokratizační západní zbraně jaksi potřebují štosovat munici a další potřebné krámy a dovážet je na bojiště. Takže stojí před podobnou nesnází jako ARF. A o tom to je, pane Keblichar…
ježíšikriste.. to jste neměl, takhle zbořit kechlibarovi jeho analýzu. Teď aby lízal nanuk, nebo lízátko….
Byl jsem ještě mírnej. Mohl jsem si ještě rejpnout ve smyslu že “na frontu” to ten Himars má z polských hranic přece jen dál a k jeho pozdržení a následné kalibraci stačí vhodně “vypnout”potřebnou měnírnu nebo smáznout předávací hangár i se západními odborníky.
SKuste povedať, čo sa Vám nepozdáva na článku, ja som laik a nerozumiem tomu, ale vo vami priloženom videu nebolo nič čo by bolo nejako prevratné. Autor iba poukazuje na to, že HIMARS by mohol trocha pomôcť ukrajincom.
ano, to je ta spravna formulace.
“HIMARS by mohl trochu pomoci.”
Jak vidite, je zde podminovaci zpusob “by mohl” .
– napriklad Ukrainci s tim neumi zachazet, musi se to nekde naucit, pokud se s tim budou ucit na ukraine, tak je po prvnim vystrelu uvidi z druzice a po druhem vystrelu budou “vykalibrovani” Ruskym raketovym vojskem. Stejne plati pro ostre pouziti na fronte.
Druha vec je ve videu take “trochu pomoci”, pohadky pane Kechibara o desitkach tun munice proudici skrze odpalovaci systemy je naprosto mimo. I v pripade ze by Ukrainsti vojaci prosli skolenim na nejake US strelnici, tak zasahnou do boju za 3 mesice ? Pote daji jednu a salvu a okamzite budou muset zdrhat do ukrytu. Rusove jsou opravdu dobri v lokalniim pruzkumu, to pplatilo i za studene valky, rusky agent je pojem i dnes. Na Ukraine, prakticky v ruskem prostredi, jazyk neni problem, a navic se valka planovala vic jak rok. Kolik informatoru agent v civilu Ruska strana ma? Videl jste reakce lidi na Ukraine jak vitaji Ruskou armadu? Uz to prosaklo i do verejne Francouzske televize. Ukrainska musi prepokladat ze kazdy civil je informator. Jake operacni moznosti ma takovy medialne znamy tvarove dobre odlisitelny system ktery pozna kazdy vesnican ?
Problém je v tom, že tento “znalec” vidí pouze jednu zbraň a nevidí systém. Dále není schopen do celé mozajky začlenit prostředky protivníka. Tedy Má Ukrajina prostředky pro přepravu množství speciální munice ? Má nabíjecí vozidla, nebo se to nabíjí “růčo”. Jaké jsou prostředky proti nepřátelskému průzkumu. Bere v potaz to, že z družice si dnes přečtete na zemi položené noviny?
No jako propaganda dobrý. Tak pro skauty, senily a naši ministrini obrany.
Ať už jdou Ukrajinci do prdele!!!
Spíš tu začínají vládnout. Na Karlovarském festivalu nově nařizují vyřadit jakýsi film ruského rejži! Bartoška se cuká, bude nejspíš zastřelen na úsvitu!
Podle meho to bude mit za dusledek jen zvysenou spotrebu ruskych raket Cha-101 a Club, ci Kalibr. Ono to zase neni takovych cilu, aby to melo ruskou armadu vyvest z miry. Pri faktu, ze Rusko ma nad bojistem zajiste spoustu oci – vyzvednych satelitu, ci ruznych spionu mezi Ukrajinci, tak je to jen otazka casu. Jiste Americke zbrane jiste dokazou potrapit, ale tezko neco zmenej, vzhledem k tomu, ze do zeme jdou pres predem znama mista. Ukrajina neni Avghan.
Jo promluvil general Kelchibar. Ten uz tu vaku proti Rusku vcera vyhral. Jeste ze mame tak chytre generaly. roc ho nenasdili v Avganistanu proti tem par kosilacum ve vjetnamkach s Kalasnikovi. To by Amici prece vyhrali. Nebo to s tou valkou
u klavesnice vypada jinak?
Autor asi žije myšlenkově někde v době 1.WW,
kdy si přečetl jakési zastaralé vojenské spisky
nebo se dívá na staré americké filmy
o operaci Overlord atp.
Neexistuje žádný důvod pro útočící jednotky,
aby hromadily munici na jednom fleku,
a poté ji distribuovali do sítě jednotek,
když munici mohou plynule navážet přímo konkrétně podle jednotlivých typů zbraní na místo určení,
protože armáda dnes nepoužívá kilometry drátových telefonních sítí a papírování
o příjmech a výdejích dodávek jako někde v hypermarketu,
ale moderní komunikační prvky.
Veliké sklady munice atp. se kdysi budovaly
v týlech při velkých utajovaných ofenzívách statisícových armád s desítkami bojových divizí všeho druhu,
což dnes není tento případ.
Na Ukrajině naopak jsou,
tak jako v každé zemi na světě koncentrované dlouhodobé sklady munice a bojové techniky.
Navíc jejich chemické fabriky jsou popropojované železnicemi,
které mezi nimi převážejí z jedné strany kyselinu sírovou a dusičnou v cisternách a další komponenty
(na tzv. nitraci,
tedy chemickou reakci způdobujích například z tekutého toluenu vznik trinitrotoluenu-TNT,
což je nažloutlá pevná substance-trhavina,
která se futruje do granátů aj. munice.)
z druhé strany se převážejí pak hotové výbušniny jako TNT, nitroglycerin, pentrit, hexogen atp. v kontejnerech do muničních fabrik-montoven.
A toto jsou slabá statická místa Ukrajiny.
Autor by měl radši psát třeba o čokoládových bombónech,
protože o moderní logistice nemá zjevně ani ponětí.
Ještě že nemluvil o významu koňských povozů a nutnosti jejich rekvírování sedlákům pro potřebu plynulého zásobování Himarsu municí…
Na UA by to docela sedělo.
Divím se , že Rusové nezničí všechny hraniční železniční a silniční přechody na západ ? Proč ještě jde v Kyjevě elektřina , plyn , voda ?
Tahle otazka byla zodpovezena jak Putinem tak duvody zminuji casto samy vojaci v reportaznich videjich. Na Odysee.com hledej patric lancaster.
K tve otazce, Rusko nepovazuje Ukrajinske civilisty za regulerni vojensky cil. Toto je davano do konstrastu s tradicnim americkym sirenim demograzie, napr. v Jugoslavii, kde americani v prvni fazi skutecne rozbombardovali veskerou infrastrukturu, elektrarny, nemocnice, vodarny, tovarny vseho druhu. Takto Rusko postupovat nechce a zamerne nepostupuje. Dela pomalou valku a velmi omezenou, na naprostem vetsine uzemi ukrainy se nic nedeje. Tech 10 milionu uprchliku prcha v prvni rade pred Ukrajinskou vladou.
Ve spojenych statech zemrelo palnou zbrani jen letos 3x vice civilistu nez jsou celkove ztraty v “krvave valce” Ukraincu a to vcetne vojaku.
Já nechápu jedno a to ,že rusáci v den útoku nezhasli celou ukradinu zásahem raket do VN trafostanic…A nechápu to ani teď 3 měsíce války a ukři si svítí ,jedou fabriky ,jde internet , mobili, TV ,rádio,chemičky ,zbrojovky ,vlaky ,teče voda ,jde plyn ,benzinky ,bankomaty atd.Bez elektřiny nejde nic – šlus temno.Jen10 raket stačí vyřadit celou VN rozvodnou síť a ukři jsou v době kanené a ty VN trafa nejsou nikde skladem ty se musí nově vyrobit a dopravit na místo a to pár měsíců zabere…Nechápu to , je to proti veškeré logice vojenské strategie.Je to jako by rusáci ani nechtěli vyhrát a celá ta “policejní akce ” byla jen zastírací manévr pro něco jiného…Bez elektriky to můžou NATO i ukři do pár tydnů zabalit…
Ad Mordochaj Lévy. Ano, z toho co píšete, by člověk mohl nabýt dojmu, že jako by Rusové ” ani nechtěli vyhrát a celá ta “policejní akce” byla jen zastírací manévr pro něco jiného”. Je samozřejmě možné, že Rusové nechtějí použití proti Ukrajincům krajní prostředky, které mají k dispozici. To je jistě lidsky správné. Ale je otázka, o co vlastně v zákulisí opravdu jde.
Dnes je 28. června. V roce 2014 dne 28. června
spáchali zákeřní vrazi atentát na následníka trůnu arcivévodu Ferdnanda d Este ( zavražděna byla i jeho manželka), což byl důvod ke vzniku prvné světové války. A do dnešních dnů rovněž nejsou známy všechny souvislosti tohoto zločinu.
Mordochaji,
američani to dělali jinak,
v Srbsku bombardovali dráty VN a VVN prachovým grafitem z kontejnerů,
což vyzkratovalo i ta trafa.
.. až utichnou děla, rozplyne se dým a možná celý svět s překvapením zjistí, že globální ekonomika už není bezezbytku závislá na kurzu dolaru. Taková drobná změna..