13.1.2024
Kategorie: Ze světa

Na okraj žaloby JAR proti Izraeli u Mezinárodního soudního dvora

Sdílejte článek:

LUBOMÍR STEJSKAL

Žalobu Jihoafrické republiky proti Izraeli, kterou se 11. ledna 2024 začal zabývat Mezinárodní soudní dvůr (ICJ) v Haagu, jsem sám pro sebe nazval absurdním justičním cirkusem.

Aniž bych tušil, že osm a půl tisíce kilometrů od mého bydliště ji téměř shodně nazve osobnost, jejímuž názoru bychom měli naslouchat. Inu, když něco vypadá jako kachna, plave jako kachna a kváká jako kachna, pak to prostě je kachna.

Tou osobností, s níž jsem ve shodě, je Warren Goldstein, jihoafrický vrchní rabín. List The Jerusalem Post informoval 11. ledna o jeho vyjádření, které učinil v reakci na zahájení procesu proti Izraeli téhož dne v Haagu. V článku „‘ICJ has no moral authority,’ says South Africa chief rabbi“ [1].

Vrchní rabín soudí, že ICJ nemá žádnou morální autoritu a vysvětluje proč. Jako svobodné společnosti mohou být hodnoceny pouze 84 země ze 193 členů Valného shromáždění OSN; ze 47 členů Rady OSN pro lidská práva je ekonomicky a politicky svobodných pouze třináct. Goldstein se ptá: „Co to vypovídá o OSN jako ochránkyni lidských práv a mezinárodní spravedlnosti, pakliže většina jejích členů nerespektuje mravní hodnoty, demokracii, svobodu a dokonce ani lidská práva?“

To je zásadní otázka.

Goldstein dovozuje, že jmenování soudců, spravedlivých soudců, je samotným jádrem spravedlnosti a odkazuje na biblické slovo z knihy Deuteronomium (16. kapitola), kde je toto nařízení: „Ve všech svých branách, které ti Hospodin, tvůj Bůh, pro tvoje kmeny dává, si ustanovíš soudce a správce. Budou soudit lid podle spravedlivého práva. Nepřevrátíš právo, nebudeš nikomu stranit, nepřijmeš úplatek. Úplatek oslepuje oči moudrých a překrucuje slova spravedlivých. Budeš usilovat o spravedlnost, a jen o spravedlnost… “ Z toho plyne morální povinnost předložit řešený případ pouze ctihodné a čestné soudcovské stolici.

Vrchní rabín pokračuje: „Spravedlnost je jen tak dobrá, jak dobří jsou soudci, kteří o ní rozhodují. Proto je naprosto zásadní, kdo soudce jmenuje. Soudce ICJ jmenuje OSN ovládaná diktaturami a prolezlá antisemitismem; proto soudci ICJ postrádají morální autoritu, na jejímž základě by mohli soudit jakoukoli demokracii, zejména Izrael.“

Slyšení proti Izraeli považuje za absurdní divadlo, pakliže demokracie, jako je ta izraelská, je postavena před (takovýto) mezinárodní soud, aby čelila obviněním souvisejícím s imperativem jeho národní bezpečnosti, kterým je boj proti džihádistickému teroru financovanému zeměmi jako je Írán s jeho deklarovaným záměrem vést válku proti Západu a zničit hodnoty, na nichž jsou svobodné země vybudovány.

Ano, to je vskutku absurdní.

Goldstein připomněl, že na zasedání VS OSN je každoročně vícekrát odsouzen Izraele než všechny ostatní země dohromady a že za posledních sedmnáct let Rada OSN pro lidská práva přijala 103 rezolucí odsuzujících Izrael, ale žádnou vůči zemím, které jsou skutečnými porušovateli lidských práva, jako je ČLR, Venezuela nebo Saúdská Arábie.

„Vzhledem k těmto skutečnostem,“ pokračuje Goldstein, „nemá Izrael (v Haagu) šanci na spravedlivý proces a slyšení u ICJ by se neměl zúčastnit – s výjimkou připomenutí výše uvedených statistik, které ilustrují, že ICJ nemá nad Izraelem žádnou morální jurisdikci.“

Zde je ovšem nutné dodat, že izraelská vláda se rozhodla jinak a na jednání ICJ o jihoafrické žalobě právní zástupci Státu Izrael, jak známo, nechybí.

Vrchní rabín podotýká: „V sázce je osud světa.“ Připomíná myšlenku z Talmudu, kapitoly Pirkei Avot, kde se píše: „Rabban Šimon ben Gamaliel říkával: Na třech věcech stojí svět: Na spravedlnosti, na pravdě a na pokoji, jak je psáno »Konejte toto: Mluvte každý svému bližnímu pravdu. Vynášejte ve svých branách pravdu a pokojný soud.«“ (Kniha Zachariášova, 8. kapitola)

A uzavírá: „Bůh stvořil svět tak, že bez těchto pilířů se lidská civilizace rozpadá. Ale povšimněte si si jejich pořadí. Nejprve spravedlnost a pravda – a pak mír. Bez spravedlnosti a pravdy žádný mír být nemůže.“

Dovolím si dodat: Mír nebude ani bez likvidace Hamasu, neboť Hamas je opakem spravedlnosti (šíří teroristické zlo) a pravdy (šíří lži). I z tohoto úhlu pohledu je válka Izraele vedená v Pásmu Gazy „spravedlivá a pravdivá“, neboť vede k jedinému cíli: vykořeněním zla Hamasu zajistí mír svému lidu i obyvatelům Pásma Gazy.

Redakce

Sdílejte článek:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (11 votes, average: 3,82 out of 5)
Loading...
25 komentářů

Vložit komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

:bye:  :good:  :negative:  :scratch:  :wacko:  :yahoo:  B-)  :heart:  :rose:  :-)  :whistle:  :yes:  :cry:  :mail:  :-(  :unsure:  ;-)