Potřebujeme vůbec takovouto Českou televizi?
LUBOŠ ZÁLOM
Vánoční pohádku Tři princezny jsem neviděl, přesto si myslím, že z reakcí, které zaplavily internet, a z několika zhlédnutých ukázek si lze udělat poměrně přesný obrázek. A nakonec nejpádnější argument poskytl sám režisér v rozhovoru pro Seznam Zprávy: „Představa, že princ musí být zachránce, je totiž dost zastaralá.“ Jsou zde tedy patrné dvě roviny. Za prvé, tvůrci chtějí být avantgardní, chtějí bořit tradice bez ohledu na jejich náplň nebo reálný význam.
Samozřejmě existuje mnoho tradic, které zaslouží být nemilosrdně zbourány. Předtím je ale potřeba si odpovědět na otázku proč. A pokud je princ coby aktivní hybatel děje v pohádce něčím, co je nutné bourat, dává tím tvůrce najevo, oč mu jde. A pokud to přikoření dalším nutným atributem, tedy akcentováním environmentalismu, který má v zápletce podobu odporu vůči těžbě jakéhosi kouzelného nerostu, která ničí „naše lesy, pole a louky“, je celý pokrokářský koktejl domíchán. Druhá rovina je už pak čistě praktická: čím méně se bude pohádka líbit a vzbudí kritiku a odpor, tím více je pak vyzdvižen vychovatelský aktivismus a angažovanost a autoři pak mají o to širší prostor ve vybraných médiích. Mohou dále mentorovat, poučovat, kárat a vychovávat. A poukazovat na zpátečnickou veřejnost.
Ostatně neviděli jsme před rokem něco podobného v případě kolekce pro naše olympioniky? No jen si vzpomeňte.
Čím horší dílo, tím lépe – to je motto umělce aktivisty.
Jakoukoliv kritiku lze přece vždy bagetelizovat: obyčejní lidé tomu nerozumí, a hlavně, komu se to nelíbí, bude určitě dezolát, putinovec, nebo alespoň bigotní konzervativec. A možná i svině, jak by řekl vládní komunikační stratég.
Lze vlastně od ČT čekat něco jiného? Lze si na Štědrý večer sednout do křesla, zapnout si televizi a očekávat něco jiného? A vůbec, musíme na to vůbec koukat?
Zatímco velké nadnárodní firmy začínají tu a tam konečně od primitivního angažovaného aktivismu upouštět, protože se jim začíná neblaze projevovat ve finančních výsledovkách, a lze očekávat, že se dříve či později vrátí k tomu jednomu jedinému účelu existence podnikatelského subjektu, tedy dosahování zisku, u České televize však něco takového očekávat nelze. Ať už diváky budou propagandisticky orientované pořady zajímat nebo ne, neexistuje tady finanční rámec, který by mohl ohodnotit, co je skutečně hodnotné. A vždy lze pokrytecky říct, že co není oblíbené, to je teprve to pravé umění a ta skutečná hodnota. Jsme nuceni si platit šmíráckou masírku z našich koncesionářských poplatků, tedy vlastně z daní. A je tedy načase se ptát, jestli takovouto Českou televizi vůbec potřebujeme.
fb
Ano, otázka zní proč by ten princ neměl být i nadále tím zachranitelem, ochráncem, proč najednou musíme z těchto staletých tradic ustupovat, a během pouhých pár let udělat z normálnosti prasečí chlívek uchyláren, umění se polévá instantnìmi polévkami a nové umění ve formě nahé tlusté obludy házející hlínu kolem sebe je vynášeno do nebe.A tak prostě vznikají podobné šílenosti jako ony tři hloupé ovce(princezny) natočené kdysi normálním, ale dnes už pochybně zdeformovaným režisérem.Těžké časy plodí silné muže,dobré časy potom slabé muže, ale také slabé ženy, které si rády zatančí na hřbetech oněch slabých mužů, aby se cítili silné, bohužel často se jim to nedaří a namísto síly se ukáže pouze dutá namyšlenost a hloupost, stačí se podívat na naše ženy v politice ČR a ještě více EU.
Pane autore, opomněl jste jednu poměrně podstatnou stránku věci. Ta se jmenuje „umění“.
Ono umění je již dlouho poplatné době a ideologiím. Třeba příkladem může být , pomíjím sověty, třeba Hitlerova režisérka Leni…. Příkladem může být i umělec, asi i národní, mistr Svolinský, který dokázal zprznit Olomoucký orloj k obrazu svému, tedy k obrazu „umělce“. Uměním může být, když herecká celebrita na jevišti vytahuje z vaginy českou vlajku. Tady myslím, že větším uměním je onu vlajku do vaginy nacpat.
Uměním může být, že když si koupíte obraz, tak jste doma na rozpacích, jak ho pověsit? I v Louvru před pár lety přišli na to, že jim tam milionový abstraktní obraz visí vzhůru nohama. A mohl bych pokračovat i s těmi duc buc zfetovanými rapery, kvákajícími cosi do domnělé hudby.
Doba a troubové si takovéto „umění“ žádají. Takže to umění je a basta.
Ano, pane Prd.
Taky mě zaujalo, že si ta pizda dokázala do p.či narvat celou vlajku.
Další level bude, až si tam narve ukrajinskou vlajku z muzea.
Já jsem jen vesnický sprosták, drahé školy nemám. Ale mám za to, že pohádky jsou snad pro děti. Nemusejí sednout dospělým, ale musejí se líbit dětem.
Tato pohádka (a mnoho dalších z posledních let) se nelíbila, děti se nudily, a nevydržely u ní.
Díky Vánočnímu projevu pana premiera nebyla ta pohádka úplně tím nejhorším pořadem na goebellsárně ČT protože ji trumfnul…
Když ono je to těžký-jak jinak má ČT vychovávat,když ty naše klasické staré pohádky jsou plné komunistické propagandy,jak jsem tuším včera četl titulek na seznamu a fóru 24????S takovou ty novoevropany z těch mladých nevychováme,proto to chce svěží ODS a spoludemoliční vítr do naší nové a pokrokové kultůry…
Je to to stejný,jako když se hledá skrytý význam třeba ve filmu Kladivo na čarodějnice z roku 1969,který-údajně zakazovaný(sám jsem jej jako dítko v socialistické TV v 70 nebo 80 letech viděl a měl z něj noční můry,takže asi zas tak zakazovaný taky nebyl)byl podle těch dnešních kybiců plný skryté kritiky na socialistický režim-a přitom nebyl ten film jednoduše pouze o tom,co za hovada byla,je a bude nenažraná ŘK církev a její představitelé???Ostatně stejně jako kniha,kterou jsem taky četl???Díky už dvojtým církevním restitucím získávají tito křesťanští uchyláci vliv a tak se na poukazování jejich zvěrstvech musí hledat údajná a vymyšlená kritika někoho jinýho,aby nebylo vidět na ně samotný-no a takhle je to i s těmi pohádkami
Že se Zálom nevěnuje tomu jak nás za 2 roky budou vyhánět přes grýndýl z našich bytů a baráků.
Nebo tomu jak si sami likvidujeme celou ekonomiku.
On žvaní o pitomé pohádce na které nezáleží vůbec nic.
A mraky dalších uvažují stejně debilně.
BOURAT NIČIT KAZIT ROZEŠTVÁVAT,
To snad je kánon progresivistického maobolševika vykonovatele a první oběťi jím uctívaného .fantazmagorického Zeleného údělu !
Ve své povýšené nadřazenosti často prapodivně zdělaného natvora, tuto zkázonosnou i sebevražednou
víru šířícího a vykonávajícího ,netuší že tím páchá jen okázalou sepuku a masovou vraždu svých blízkých a svého okolí.
Hovádko vzdělané něčím podobným slouhovi, co dnes cíleně a plným nasazením likviduje naše i svoje hnizdo ,co vědomně pohrdá a vědomě škodí svým krajanům jako jejich zástupce,které se fanaticky či pro Jidášův stříbrňák mnohdy až zoufale snaží zbavit se všeho,co jej kdy dělalo člověkem rozumným se tak ŕychle stává pouhým snadno ovladatelným praktickým šiřitelem a vykonavatelem všech těch křivárem svinstev a podrazů dnes na nás páchaných.
Naším i svým likvidátorem !
ČT si touhle „pohádkou“ silně zařízla do větve, na níž sedí.