Proč kříž vadí? Nesáhli na něj ani komunisté
RADOMÍR MALÝ
Jméno Josefa Václava Myslbeka zná každý aspoň trochu kulturně vzdělaný Čech. Byl to jeden z našich nejslavnějších sochařů. Žil v letech 1848–1922. Je autorem sochy sv. Václava na stejnojmenném náměstí v Praze. Jenže jeho pravděpodobně nejkvalitnějším dílem je Krucifix. Myslbek byl právě za něj vyznamenáván v zahraničí medailemi a diplomy, v pařížském Salonu získal dokonce zlatou medaili II. třídy. Ikona francouzského sochařství Auguste Rodin se vyjádřil, že lepšího Krista na světě dosud nikdy nikdo nezhotovil. Bronzový odlitek Myslbekova Krucifixu se nachází také ve známém pařížském kostele Sacré Coer.
Jiného názoru je ale nejspíš vedení pražské Akademie výtvarných umění (AVU), kde na chodbě hned poblíž vrátnice je tento skvost umístěn (tady totiž Myslbek měl původně svůj sochařský ateliér). Nikdy nikomu nevadil, dokonce ani komunistům ne, až nyní… Letošní rok se rozpoutala diskuse vyvolaná vedením akademie. Kříž prý některé studenty „děsí“. Poté se objevil další argument, že údajně vandalové tuto památku poškozují, aniž by kdokoliv uvedl konkrétní případ. Vedení AVU proto rozhodlo přemístit Myslbekův Krucifix jinam.
Jenže co se nestalo. Právě studenti, které mělo toto umělecké dílo „děsit“, dali najevo zcela opačný postoj, než prezentovalo vedení AVU. Sepsali petici tohoto znění:
„Žádáme studenty a pracovníky školy i širokou veřejnost, kterým není jedno co se děje na AVU s cennými historickými díly. Ne všichni studenti souhlasíme s odstraněním Krucifixu od J. V. Myslbeka z hlavní budovy Akademie výtvarných umění v Praze. Chceme zachovat toto unikátní dílo, které po tak dlouhou dobu inspiruje a je neodmyslitelně spjaté s hlavní budovou AVU.
Socha přežila i nepříznivé podmínky komunistického režimu, avšak v současné době, bez širší debaty, měla být trvale přemístěna do stísněného prostoru Moderní galerie AVU na Výstavišti. Dílo není a nebylo kontroverzní, ani urážlivé, ani morbidní – je to mistrovské dílo, které odkazuje na slavné kořeny této umělecké školy.
Podpisem vyjadřujeme svůj nesouhlas o přesunutí sochy a stojíme o její zachování na současném místě na hlavní budově AVU.“
Pomohlo to. Kříž nakonec na chodbě AVU zůstane. Rektorka Marie Topolčanská vydala prohlášení, v němž mimo jiné píše:
„Myslela jsem si, že jako každá vysoká škola můžeme nakládat se svým fundusem, jak potřebujeme. Socha Krista na kříži od Josefa Václava Myslbeka měla být přesunuta, zhruba za měsíc, do prostor Moderní galerie AVU. Ze dvou důvodů: 1. škola je sekulární prostor a 2. lepší fyzické podmínky pro sochy. Nebude. Nevadí. Socha zůstane viset na svém místě, na rok, na pět let, do kdy budeme/budete chtít, do nekonečna.“
Paní rektorka tedy přiznává, že Myslbekův Krucifix navzdory své vysoké umělecké hodnotě vadí – a to z ideologických důvodů, jak svědčí její vyjádření o škole jako „sekulárním prostoru“. Přitom ale nevadí, že jedna z pedagožek instituce nedávno spolupořádala akci, kdy před AVU tancovala za doprovodu hudby nahá žena před malými dětmi a rozhazovala hlínu, tatáž „umělkyně“ se potom v budově školy nechala téměř nahá vyfotografovat, jak visí na stropě. Inu, kde mizí víra, nemizí jenom zdravý rozum, ale i estetický cit, smysl pro krásu, půvab a ušlechtilost.
Všimněme si ale poněkud blíže rektorčina výroku, že „škola je sekulární prostor“. Termín „sekulární“ je mediálně chápán jako „ideologicky neutrální“. Lze však tady hovořit o „ideologické neutralitě“? Je vůbec „ideologická neutralita“ možná? Nahá výtržnice před AVU nebo dokonce přímo v jejím areálu je přece pornografií – a to snad není ideologie? Porno, genderismus, propagace jednopohlavního styku – to vše je přece ideologií, nikoli svobodným projevem lidského ducha, jak se snažili namluvit občanům demokratických zemí ve 20. stol. Max Horkheimer, Theodor Adorno, Herbert Marcusse a další neomarxisté z tzv. Frankfurtské školy. Jejich ideje ale tzv. sekulární společnost a sekulární prostor nenarušují, jsou OK. Kříž a vše, co je katolické, však se s tím neslučuje a tudíž musí pryč. Je toto opravdu ideologická neutralita? Ani omylem!
Tzv. sekulární stát a sekulární společnost jsou podvodem na lidstvu. Ideologická neutralita není v praxi možná a uskutečnitelná. Je to na stejné úrovni jako chtít zhotovit kulatý čtverec. Každý stát totiž musí, ať už chce nebo nechce, zaujmout nějaký postoj k obecným mravním principům a hodnotám, souvisejícím s přirozeným morálním řádem, jinak by vznikla totální anarchie. A to už má těsnou souvislost buď s náboženstvím, nebo s ateismem. Neexistuje proto žádný „sekulární prostor“ ve smyslu ideologické neutrality ani ve škole, ani ve veřejném životě. Tzv. sekulární stát je totéž co bezbožný a protikatolický stát.
Současné tzv. demokratické země vypověděly tichou válku všemu katolickému, zjevené pravdě Kristově. Kříž jako symbol vykoupení člověka a upozornění, že nežijeme pro tento svět, nýbrž pro věčnost, maximálně překáží a vadí. V západních zemích se stalo už běžnou věcí, že ve jménu „sekulárního státu“ musely krucifixy, mariánské sochy a jiné katolické symboly být odstraněny z veřejného prostoru. To proniká dnes už i do tradičně katolického Polska, kde v těchto dnech liberální primátor Varšavy Rafal Trzaskowski nařídil odstranit kříž z budovy radnice, také s argumentem o „sekulárním státě“. Prý kříž může ateisty a nekřesťany „urážet“.
Já se ptám: Proč a z jakého důvodu? Pokouším se této námitce rozumět a kladu si otázku, co by vadilo mně jako katolíkovi. Ano, je pravdou, že kdyby na úřadech, ve školách a vůbec ve veřejném prostoru visely portréty Lenina, Stalina nebo Hitlera, tak by mne to opravdu uráželo, neboť tito mužové byli masovými vrahy a amorálními zrůdami. Jenže vůbec by mi nevadily na veřejnosti obrazy či sochy antického filozofa Sokrata, moderního fyzika Alberta Einsteina nebo britského humanisty a zachránce židovských dětí za II. světové války před deportacemi do koncentráků Nicholase Wintona. Tyto osobnosti nebyly katolíky, ale vykonaly něco hodně pozitivního a také mravně prospěšného pro lidstvo jako celek, proto se na ně dívám s úctou a vůbec mi nenapadne, abych se pohoršoval, kdyby jejich portréty figurovaly kdekoliv ve veřejném prostoru.
Právem bych tento postoj očekával i od zastánců jiných světových názorů. Proč by jim měl Ježíš Kristus na kříži ve veřejném prostoru vadit? Byl to snad zločinec a vrah? Nebo člověk pochybného morálního charakteru? Nikdo Ho nebyl schopen obvinit z nějakého nemorálního jednání, proto bych logicky předpokládal, ba dokonce i žádal, aby i ten, kdo nevěří v Jeho Božství, si Ho cenil jako mravní osobnosti vysoké kvality, tudíž krucifix ve veřejném prostoru by jej neměl vůbec urážet.
Jestliže přesto se tak děje, potom je zde příčina jiná, nadpřirozená. Kristus vadí, poněvadž člověku překáží v jeho vůli buď přímo páchat zlo, nebo z pohodlnosti mlčet, když ho páchá někdo jiný, zejména ten, kdo má moc..Krucifix obecně, ne pouze ten Myslbekův, je výčitkou lidskému svědomí, proto překáží. U nás masový vrah Žižka v Praze na Vítkově nikomu nepřekáží a žádného neděsí, ale Krucifix J. V. Myslbeka ano. Ve Francii nikoho neděsí pomníky zločince Napoleona nebo ještě horšího masového vraha Robespierra, ale Ježíš na kříži a Panna Maria ano. A mohli bychom pokračovat….
Nakonec ale přece jen se lze i na tuto kauzu podívat pozitivně a s nadhledem. Studentská podpisová akce na AVU měla pozitivní účinek. Prozatím se ukazuje, že když se nepřátelská moc setká s masovou nesouhlasnou reakcí, velmi často se zalekne a ustoupí. Proto petice a jiné projevy odporu mají smysl a mohou být účinné, využívejme proto toho, dokud je čas, za pár let již nás může totalita zcela ovládnout. Jistěže modlitba je na prvním místě, nicméně ani tyto veřejné akce vzdoru nejsou marné.
A ještě něco: Ti studenti, kteří se postavili za krucifix i proti vedení AVU, jsou většinou lidmi mimo katolickou víru. Jestliže přesto se zastali Krista, svědčí to o jejich pozitivním vztahu k Bohočlověku, byť jejich představy o Něm mohou být všelijak zkreslené a mylné. Tady už existuje dobrá půda pro setbu Božího slova, pro evangelizaci. Tady máme doklad, že podobných osobností zřejmě nebude v naší republice až tak málo. Využijeme toho, nebo budeme línými služebníky, kteří raději zakopou hřivnu, než by ji rozmnožili?
- Ukrajina: Zelenskyj prosí Rusko o obnovení smluv, které zmařil - 25.10.2024
- To teda bude jízda - 25.10.2024
- Kostka, čára a ceny ropy … co to má společného? - 25.10.2024
V dnesnej pomatenej dobe a planete zaplavenou miliardami, kde by kazdy chcel 15 minut slavy to jednoducho nejde.
NIekto chcel zabodovat?
La Basilique du Sacré-Cœur est un édifice religieux…
Proč křiš či křesťanské svátky vadí ? Jelikož Česko chce a prý patří na západ, nó a západ ustupuje muslimům, vánoce jsou zimní svátky a slaví se ramadan ! A ta naše petikolka chce být solidární ze západem takže bude Česko vítat uprchlíky a aby chudáci muslimové se u nás cítili jako doma. Dnes v Čechách všude visí Ukrajinské vlajky a zítra budeme stavět mešity !
Tobě, a stačí Tvůj noční nedlouhý písemný projev, nepomůže ani vědro svěcené vody.
Komunisti byli svině a zničili vše na co sáhli. A že si netroufli sáhnout na kříž? Co to jsou za kydy, pronásledovali a dokonce vraždili kněze. Tofak, Popieliuzsko, internace kněžích v Králíkách, Bílé Vodě…
Překlep, páter Josef Toufar.
https://www.pametnaroda.cz/cs/magazin/stalo-se/pred-70-lety-komuniste-umucili-farare-josefa-toufara?gad_source=1
Je to tak, a kdo si myslí a říká, že to tak není, lže. Momentálně se mi vybaví paní Alena Schillerová, která včera, a já to na vlastní uši slyšel, řekla a v prsa se bila, že alkohol nepije, že jí nikde nebylo možno vidět se skleničkou. A hle, občané této země nejsou takoví králíci, na které stačí od nějakého AGROšéfíčka zadupat a už jsou někde v koutě a jen strachy bobkují, a už se množí dokumenty zachycující záznamy onu paní tu a tam se skleničkou. Tuto paní, která evidentně lže. Takhle je to i s náboženstvím. Nepřemýšlej, nedumej, ale jen poslušně věř.
Komunisté zničili vše na co sáhli, ANO, souhlas, plus ještě, myslím si, co se jim pro jejich ideologii hodilo, zneužili.
Například encykliku PACEM IN TERRIS, z 11.4.1963,
zneužil komunistický režim Československa k pojmenování kolaborantského sdružení kněží.
K tomu u nás byla nápomocna (do r.1990) síť OCR a KCR.
Kříž je pro mě to stejný co islámskej půlměsíc,hákáč,americká fangla nebo srp a kladivo-spíš ale ještě mnohem horší!!!😡Málo co je tak zrůdnýho jako křesťanství!!!😡
O tohle nyní vůbec nejde. Ať chceme nebo nechceme, tak křesťanství formovalo evropskou kulturu jako celek, s čímž nic nenadělali ani musulmani, kteří onehdy dostali rozhodující nakládačku u Vídně pod velením Sobieského, Kaplíře ze Sulevic a dalších hrdinů, díky nimž dnes naše ženy nemusí chodit zahalené a obřezané (či spíš vyřezané). Nejde o symboly jakýchsi kultur, ale o to, jestli se nám slimáci a čmoudi tady nezačnou znovu roztahovat! V tomto kontextu já kříž vnímám jako znak příslušnosti k jistému kulturnímu odkazu a je mi rozhodně milejší než půlměsíc nebo dokonce pentagram postavený na cíp!
Že by soudružka rektorka (od slova “rectum”) šlápla do gowna?
zde není velký rozdíl mezi islámem a křesťanstvím jsou to jen děti perverzní semitské nábožensko-politické doktríny jménem judaismus (v širším smyslu abrahamismus), samozřejmě cokoliv odstranit je nesmysl je to ve své podstatě klesnutí na úroveň abrahamismu.
Autor je samozřejmě patetický šmoula ostatně V čem kdy Kristus (cokoliv vlastně ten nesmysl znamená) kdy zabránil páchání zla, západ se pod křížem dopouštěl těch nejohavnějších zločinů celé historie lidstva od likvidace Řecko-římské civilizace po likvidaci téměř jakékoliv civilizace aby nakonec sám podlehl judaismu, náboženství jehož nenávist k západu je enormní a za jehož vliv vděčíme vlastně jen křesťanství, bez křesťanství by židovství a jeho perverzní nesmysli existovalo pouze v historických knihách jako poznámka pod čarou.
ostatně bez křesťanství nebylo by islámu
S tím Wintonen se autor degradoval na politováníhodnou osobu která přesně dokazuje vše co je se západem špatně.
Civilizace která uvěří že židovská genocidní bestie je bůh, že mýtická židovská zdechlina je spasitel a židovská kurvička je panenka a matka boží nemůže dopadnout jinak.
Kříž by pochopitelně neměl být likvidován, měl by být všude jako připomenutí jak hluboko může nějaká civilizace klesnout.
Původné křesťanství bylo krvavě vykynoženo před tisíci lety, původní islám je ještě v Pákistánu apod.
To ce se vydává “naratývně” za křesťanství a islám, tak to jsou ve skutečnosti naruby obrácené falešné židovské chtonické nápodoby – židokřesťanství a židoislám. Zežidovštění je smrt jakékoliv civilizace, jakmile se někde rituálně pracuje s krví, je tam chtonická židovina a uctívání podzemního “boha” jahve-baal-belzebuba litím krve do země tomu “bohu”.
můžete tento váš text nějak rozvést, obávám se však že na nic podobného nemáte intelekt ani znalosti.
nejstarší vrstva křesťanství která neznala žádného historického Ježíše je křesťanství Pavlovo* i to však byla jakási podivná směsice judaismu a pohanství, pokud existovali nějaké starší vrstvy které nevycházeli z judaismu tak jsou dávno ztracené a Vám zcela jistě neznámé.
drtivá většina Nového Zákona jsou falzifikáty, konkrétně 19z27 knih, to autentické jsou některé Pavlovo epištoly zbytek včetně všech kanonických Evangelií jsou naprostá pitomost která nemá žádný historický základ.
jste papouškující pologramotná satanistka , a toto je váš stát, podle toho vypadá , šalom
satanismus je židovský nesmysl, vážně zkoušet to na mě s židovskými nesmysli, to vážně ne.
když tak jsem pohan se sympatiemi k řecko-římskému pohanství a civilizaci dále jsem transsexuál (mtf) s odporem k ideologii transgenderismu (jsem na samoléčbě) který považuji za stejnou subverzi západní civilizace jako křesťanství.
Martino, chápu Vás. I když jsem věřící (jsem přesvědčen, že každý z nás v “něco” věří, byť “to” třeba nenazývá “Bohem”, ale jinak – myslím, že i ti, co tvrdí, že jsou “ateisté”, věří přinejmenším v to, že “nic” nad člověkem neexistuje apod. – to ale nyní neřešme). Uznávám a chápu, že jen málokteré náboženství či filosofie se k problémům sexuality stavěly tak rigorózně a netolerantně jako jisté odnože křesťanství – ale i islámu a pokud něco víte třeba o “Hare Kršna”, tak možná byste byla zděšena jejich přístupem k těmto otázkám. Tudíž chápu, že nemáte skutečně nejmenší důvod tyto víry či filosofie “milovat”. Ale pozor, nenávist a zahořklost jsou špatnými rádci!
Buďte tím, čím jste a snažte se z toho vytěžit maximum! Berte svůj úděl jako výzvu! A myslete pozitivně! Držím Vám palce!
Kostrči, ty seš zase chytrej jak rádyjo.
Martino,
pokud máte vůli, chuť, odhodlání nebo tak nějak osvítit většinu zdejší, nemíním Vás od toho zrazovat. Avšak tady, na Pravém prostoru, v této společnosti těchto lidí, a já netvrdím, že jsou špatní nebo cokoliv jinak, ale jen buď z vlastní vůle nebo z cizí, tj. zmanipulováni, zašpuntovaní, Vám ve smyslu osvěty z Vaší strany k nim, moc šancí nedávám. Ne pravděpodobně, ale téměř jistě nastane, že zde budete verbálně kamenována. Možná, i když tu pravděpodobnost Vaší osvěty na zdejší téměř vše a všechny, vidím na necelé procento, se Vám to podaří.
I to necelé procento by byl úspěch!
vím, vím, ale přesto zkoušet se to musí, budu spokojená když nad tím co píši začne přemýšlet třeba jedno promile čtenářů
Nikoliv, řeč byla o křesťanech-gnosticích, v Evropě to byli třeba Kataři. Gnoze byla jeden ze směrů evropské antické filosofie, velmi se shoduje se starými východními naukami. Obdoba původného křesťanství je islám sufi, ten narozdíl od původních křesťanů ještě existuje, sufi nebyli úplně vyhlazeni.
Jakékoliv “křesťanství” operující s jakoukoliv biblí a kanibalsko-vampiriými masochistickými rituály, tak to je židokřesťanství, je to světonázorově úplně naruby, úplně neslučitelné s původním křesťanstvím.
Tady na tom prostoru to více rozvádět nehodlám. A ty se napřed dovzdělej, ty “intelektová znalostní” trubko nevyčazená, začala sis, tak to máš zpátky.
Kataři jsou středověk, gnosticismus? v jaké verzi jelikož těch gnostiků bylo bezpočet, četl jste někdy gnosticismus, vycházel mimo jiné z judaismu akorát na rozdíl od křesťanství odmítl starý zákon a považoval židovského boha za zlovolného demiurga, ale jinak hlavní inspirací byl judaismus křížený s pohanstvím a jinými směry.
zkrátka vy jste si narychlo někde něco přečetl a nyní plácáte věci o kterých nemáte ani ponětí
zkus najít nějaký západní gnosticismus který je prostý těch židovských žvástů všechno to smrdí židem, všechno
proč bych já pohan a Evropan měla takový hnus jako adam, eva, mojžíš, abrahám, považovat za cokoliv jiného než absurdní odpad a intelektuální zvratky.
jediný co můžeš nabídnout je nacistický koncept pozitivního křesťanství což je jen další hnus.
snaha o pochopení smyslu života vedla ve vývoji lidstva ke vzniku víry. Mnoha věr. Víry měly a mají své symboly. Kříž je jedním z nich. Symbol víry není víra sama, víra je dosazena k bytí v mozku. A na mozku závisí, nakolik ji přijme , nebo zapudí, nakolik ji bude věrný, či nakolik se od ní odkloní.
Malý, vy jste totální idiot, copak komunisté ničili národní památky? Copak komunisté odstranili Svatého Václava, zničili Karlův most, pobořili Hrad, zavřeli Národní divadlo? Vy jste úplný magor, k tomu již chtělo dát, že tu komunisté jedli malé děti za živa, je toto možné takové idiotství?
v československu třeba nikoliv, ale to bylo protože se k moci dostali v době studené války v jiných zemích to bylo trochu jinak, v Rusku likvidovali vše a pokud se týče oblastí kam se komunismus dostal jako třeba tzv. Republiky Rad nebylo to jiné, ten dnešní systém je zkrátka jen modifikací.
společenský vývoj ve francii i v německu je ideologicky řízen z jěště větší hlubiny, než je často zmíňovaný deep state. Jedině islám je reálně schopen vytvářet masy oddaných vrhačů kamení do jakékoliv diskuze. A jedině islám tak činí. A Polsko, ta slovanská bašta katolicismu, je
je logický dalším terčem vrhačů kamení.
Ještě je dobré připomenout prvky kanibalismu , které tato satanova církev praktikuje .
Co jiného je pojídání těla a pití krve .
Zde je potřeba oddělit zrno od plevy a pochopit , že je potřeba rozlišovat mezi uměleckým předmětem a ideologickým otrokářstvím .
Ten ideologický nástroj moci – křesťanství , je už znovu vnucován všem ostatním , jako záchrané lano .
A je používán přesně tak , jako zahraniční pomoc USA .
Napřed vytvořit bordel a potom na tento bordel nabídnout košer řešení .
Vždyť přeci církev nechce mnoho . Jen Všechno a 20 procent k tomu .
No, když to tady v té diskusi tak čtu, tak se nedivím vůbec ničemu… Co se má stát, to se stane…
Ve jménu kříže bylo těch zločinů taky spácháno dost, ostatně i ten zmiňovaný Žižka věřil skoro stejně jako katolíci, jeho pohled na krista a spasení se nijak zásadně nelišil. Lišil se jen pohled na církev – namísto jedněch zvěrstev chtěl jiná zvěrstva.
Ale: veškeré tohle přejmenovávání, odstraňování hvězd a skrývání minulosti vůbec je naprosto špatně. Na jedné straně jsme přejmenovali Gottwaldov, Gottwaldovu i Most Klementa Gottwalda, ale jeho zásadní dílo v podobě povinných občanských průkazů máme dodnes, to nikdo neodstranil – přitom v učebnicích dějepisu v devadesátkách bylo jasně napsáno, že povinná občanka je jedním ze znaků totalitního státu! Ano, původně je tady zavedl jiný dobroděj, Hitler, ale po kapitulaci německa byly nakrátko zrušeny.
Dnes má každý obecní úřad svatyni těch dvou hrdlořezů a tam pobývající úředníci strašně neradi slyší čeho se svou činností dopouštějí – o to víc je potřeba, aby to slyšeli.
Lidé,kteří přehlížejí, pohrdají a urážejí své předky a historii své země poukazem na svinsta v ní spáchaných, jsou odsouzeni jako my všichni právě dnes, prožít si ji znovu sami na sobě a své vlastní kůži a údělu svých budoucích !
Podle mě pokud člověk dokáže věřit v cokoliv ,zůstává stále ještě myslícím člověkem,
Ztráta víry jej rychle změní na dálkově zneužtiteného robota na jedno zneužiti,mladý filozofe Horátio Baddmanne vulgo HOGOFOGO !
Tak na kříž už sáhli Filip Sličný a Klement V. A bylo to v Pátek 13!
Proč ten Kříž tolik vadí,?
Hloupá otázka,pane Malý,!
Protože právě jíím vedený web, výsostně tolerantně poslytuje skutečně celý,svůj nejen pravý prostor všem, cítícím potřebu zveřejnit svůj názor na konání a dění zahující jim do života či jen jeho holé existence !
PRAVDA VYDĚSÍ
A tak se na tomto prostoru zjevují existence mající patologickou snahu,možná i zroj zajímavých příjmů všech mající zájem na jeho umlčení.
K odstranění kříže mistra Myslbeka z prostor AVU možná vedlo její vedení nutnost zbavit jej ůdělu jeho zmehonocení či likvidace globalisty z řad jejích studentů,možná o profesorského zboru napodobit své úspěšnějží západní a USA soukmenovce. Vždyt jen pohled na současnou “umjekeckou tvorbu “jejich absolventů a učitelů mi dává právo takto uvažovat.
Hitlerovo Parteigenosse a HJ také svůj následný teror a zkázu dočasně demoGratického Německa začali čmáráním,ničením a zapalováním chrámů,majetků a kumštu svých názorových,skutečných odpůrců či jen jim diporučených liturgických protivníku(Židů)
Za masívní podpory od zahraničních souvěrců postižených třeba v Londýně či Moskvě.,
Paradox , krerý by ani “jeho mistr” ,svatý Václav druhý nekokázal vyplodit a spáchat !