14.3.2016
Kategorie: Historie

Islám dnes jako křesťanství ve třináctém století?

Sdílejte článek:

MARTIN KAVKA 14|03|2016

Kolikrát jste se potkali s tvrzením, že islám je dnes zhruba ve stejném vývoji, jako bylo křesťanství před sedmi sty lety? Sám za sebe mohu říci, že se s tím setkávám na skoro každé druhé diskusí o islámu a islámském terorismu. Opravdu nevím, z čeho tito komentátoři těchto nesmyslů vychází. Tedy vím, ale jejich premisa je naprosto chybná.

[ad#clanek-respo]

Vychází z toho, že ve dvanáctém století a třináctém probíhaly křížové výpravy. Bylo to období, kdy pomalu, ale jistě začal hon na čarodějnice a boj proti heretikům, období, kdy do říšského práva bylo přijato, že hereze je aktem proti státu. Vše ovšem bylo důsledkem předchozích událostí a vzhledem k tomu, ale o tomto nechci teď psát. Také by to nebylo na dvě stránky, ale na „knihu“.

Obhájci islámu vychází z toho, že islám se jako náboženství objevil v sedmém století a tudíž je, logicky, mladší než křesťanství a z toho vychází. Na tom staví vývoj a historii. Prostě srovnávají a snaží se ukázat, že islám je náboženství jako křesťanství, jen mladší a postupně dospívá a dnes je v pubertě. Jenže to je základní chyba. Křesťanství se „zrodilo“ v době, kdy Římská říše byla na vrcholu. Bylo to náboženství, které, jak my křesťané věříme, bylo naplněno zaslíbeným příchodem Mesiáše. Náboženství, které nechtělo měnit politiku, ale lidi, náboženství, které od svého počátku bylo pronásledováno. První křesťané byli Židé a občané Říma. Respektovali římskou politiku a cítili se Římany. Prostě to, že přijali Krista, nezměnilo jejich politický pohled na svět. Řím pro ně byl pořád, i přes pronásledování v počátcích, tím fundamentem, na kterém stavěli. Naroubovali svůj pohled, víru na vše nejlepší u Říma a bojovalo za Řím proti „barbarům“.

Islám je od počátku stejný jako křesťanství. Má svoje zásady a svoje učení. Jenomže je zde rozdíl. Islám je náboženství, které se snaží pohltit i politiku, protože podle islámu politika musí být v souladu s islámem. Neexistuje tam Kristovské….“Co je císařovo a co je Boha“. Islám také nestaví na žádné konkrétní kultuře, ale každou kulturu se snaží změnit v obraz, který vytýčil Mohamed. Tedy v kulturu, kterou tento pouštní diktátor vnutil Medíně a Mekce.

Když se vrátím zpět k myšlence, že islám je „jen“ mladší, tak bych si dovolil upozornit na jednu věc. Ve třináctém století měly ženy v Evropě více práv než kdekoliv jinde na této planetě. Existovala zde presumpce neviny, byť často nedodržovaná, lidé měli daleko více svobod a práv než mají muslimové v islámských zemích. A nejen to, v té době vrcholila rytířská etika, založena na úctě k ženě a ženy ovlivňovaly nejen politiku, ale také vydatně podnikaly. Najděte mi něco podobného dnes v islámských zemích?

Nicméně aniž bych musel chodit do historie a srovnávat a hledat, že něco je mladší a tudíž bych měl být shovívavý a tolerantní. Jen ve dvacátém století vznikly desítky náboženských směrů a nemají problém nejen respektovat společnost, ve které žijí, ale berou jí za svoji. Jednoduché. Tato náboženství vznikla v určitém čase a společnosti. Nevznikla mimo čas a prostor. Stejně tak tomu bylo s islámem. Islám vznikl v době, kdy Evropa a Byzantská říše, opouštěly otroctví, kdy ženám byla přiznána práva, které do té doby neměly, a Arabové tuto společnost znali. Včetně Mohameda. Z hlediska tehdejší arabské kultury a styků arabských obchodníků s Římskou říší (Byzance) a rodícími se státy v západní Evropě po rozpadu „západní části Římské říše“, je nezpochybnitelné, že Mohamed žil v určitém čase a měl možnost kulturní a politické konfrontace.

[ad#clanek-respo]

Jestliže dnes mají někteří nutkání udělat islám mladším a připodobnit to ke křesťanství, tak by si měli uvědomit, že to co se dnes děje v islámu se dělo i době Mohameda a už tehdy to šokovalo jeho současníky. Možná by jim pak došlo, že kdyby islám byl v třináctém století křesťanského věku, tak by to vlastně byla výhra. Jenomže islám  není nikde, mimo doby a života Mohameda. Že islám se pořád pohybuje v myšlenkách Mohameda, kde není prostor pro rozum, úvahu, lidskost, pokud to není v souladu s Koránem a životem Mohameda.

martin-kavka

Redakce
Sledujte PP

Sdílejte článek:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (18 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...