30.5.2018
Kategorie: Společnost

Brněnský tyjátr

Sdílejte článek:

EVA SVOBODOVÁ

Všechno je v nejlepším pořádku. Ultralevičácká provokace s porušením zákona v divadle proběhla, a to na objednávku a za peníze aktivistické radnice. Radnice má ostudu, festival průšvih, občané projevili svůj názor a padlo pár T.O.

[ad#textova1]
Za mě dobrý.

  • 1. Občanská společnost v Čechách existuje.
  • 2. Ti, kteří mají občanské společnosti většinou plná ústa, se musí smiřovat s existencí jiných názorů.
  • 3. Ukazuje se, jak to kdo má s demokracií.
  • 4. Lidé si berou zpět veřejný prostor.

Mela kolem brněnského tyjátru graduje a díky ní se vyjevily postoje a hodnoty mnohých veřejně činných osob. Je zábavné slyšet některé církevní hodnostáře, jak se zastávají “symbolické a postmoderní” roviny představení víc než zraněných citů svých oveček, kterým mají být duchovními pastýři. Je zábavné vidět dvojí metr a zbytky bolševického myšlení v hlavách letitých bojovníků proti bolševikům. Je dobré sledovat debatu o hranicích svobody slova, do které patří kromě provokace i právo vyjádřit protest. Je dobré vidět, že některé věci nám nejsou prostě jedno. Je smutné sledovat práci médií, která nebylaschopná kauzu úplně a racionálně popsat, ovšem emotivního ryku a manipulací nadělala víc než dost.

Mimochodem, už zmínila Česká televize, že kromě urážky víry si na divadle herečka vytírá p… se státní vlajkou? A mimochodem, vyjádření kardinála Duky, který podpořil protestující, je na internetu už od soboty. Čtyři dny.

Kauza má tři roviny:
1) hodnotovou – je u nás možné urážet víru skupiny obyvatel, nebo ne?
2) právní – může “umělec” beztrestně porušovat zákony třeba tím, že hrubě zneváží státní symbol? A může si něco takového dovolit objednat a zaplatit město? 
3) je právo svobody vyjádření platné pro každého?

Přesun na právní hřiště

Kromě mediálně protlačované zprávy, že Zelená Wágnerová podává trestní oznámení na “neonacisty” za výtržnost, padlo také mediálně ignorované trestní oznámení na činitele města, kteří si objednali a zaplatili znevážení státního symbolu. Z veřejných peněz nelze financovat protiprávní jednání, advokátem Zdeňkem Koudelkou proto bylo podáno trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu porušení povinností při správě cizího majetku. Užitím veřejných prostředků na znevážení státního symbolu v souvislosti s hrou Naše násilí a vaše násilí ředitel festivalu Martin Glaser a primátor města Brna Petr Vokřál patrně porušili § 13 odst. 1 písm. a) zákona č. 352/2001 Sb., o užívání státních symbolů. Hra byla financována víc jak čtvrt miliónem z rozpočtu města Brna a dotace Ministerstva kultury.

Nachytaní na švestkách

To, co předvádějí média a obvyklí “pravdoláskoví aktivisté” , to nás vrací někam do bolševické normalizace. Zcela ignorují pokojné protesty křesťanů a soustředí se na obsazení jeviště při akci “Slušných lidí”. Ti jsou snadný cíl, který umožňuje zcela se vyhnout podstatě konfliktu a začít obvyklou litanii o nacistech a extremistech. Po upozornění na předchozí obdobné protesty ze strany “kavárenské” se z litanie stává hysterický křik… který odkrývá, jaké mají skutečné hodnoty. Že demokracii jsou ochotni tolerovat jen tehdy, když je všechno po jejich.

Jen když je po jejich

Před dvěma lety proběhl precedens, kdy byla zakázána a rozehnána kulturní akce – happening – obsahem o trochu kultivovanější než brněnský tyjátr – se skandálním úředním odůvodněním, že znevažuje náboženství a rozněcuje náboženskou nesnášenlivost. Kulturní fronta jásala nad zažehnáním nebezpečí fašismu. Titíž lidé teď znevažování náboženství hájí jako svobodu. Dvojí metr.

Rok 2008, Národní divadlo Brno. Na premiéře hry Tajemství Zlatého Draka od Landy byli diváci transparentem přímo v sále označeni za prasata. Studentům JAMU vadila postava autora. Dnes je srovnatelná výtržnost v sále označena za návrat nacismu. Dvojí metr.

Martin Zapletal vystrčil zadek na konvoj USA a byl odsouzen. Teď se jedná o “svobodu vyjádření”. Dvojí metr.

Feministky nechaly zrušit výstavu fotografiív Knihovně AVČR, protože prý “objektivizuje ženy”. Tady je na křesťany, žádající stažení hry z městem organizovaného festivalu, lepena nálepka “fašistů”, omezujících svobodu slova umělce. Dvojí metr.

Vypískání Ortelu zpěvákem Bangou, tedy narušení kulturní akce, adorovala celá progresivní kulturní scéna jako statečný občanský počin. Teď je podáno trestní oznámení za výtržnost. Dvojí metr.

Aktivista pracující pro ČT Moláček k tomu černé na bílém uvedl, že nezáleží na protestu, ale pouze na tom, KDO protestuje – a že pokud jste ideově na špatné straně, nejedná se najednou o ušlechtilý akt občanské společnosti, ale o fašistický útok. Smutný pohled, připomínající kádrováckou normalizaci. Nevěříte? Pořád to tam visí a marně se to pokouší hájit.

Tomáš Halík dokonce povýšeně doporučil “prostým věřícím”, že nemají chodit za kulturou, protože jí nejsou schopni rozumět. Smutný pohled.

Psychologicky chápu, že lidé, kteří nerozumějí drsnému jazyku postmoderního divadla a nejsou zvyklí příliš nad věcmi přemýšlet z více stran a navíc reagovali na něco vytrženého z kontextu, reagovali emocionálně a prvoplánově. Někteří tzv. „prostí věřící“ tak jistě činili z dobré vůle, mysleli si, že tím brání údajně napadané křesťanství, na jejich svědomí – jak radil už svatý Pavel – bychom měli mít ohled; ti však opravdu na taková představení nemají chodit a nikdo je ostatně k tomu nenutí. Halík, 2018

Pořád nám tu straší podstatné otázky:

1) Je cokoliv, co se schová pod nálepku “umění” vyjmuto mimo platnost zákonů, nebo ne?
2) Kdo může protestovat proti uvedení “uměleckého díla”? Kdo může produkovat urážlivé umělecké dílo? Každý? Jen ten kdo má vhodný ideový profil? 
3) které skupiny obyvatel se smějí urážet a které ne? 
4) jsme stále demokratický a právní stát, který měří všem stejně?
5) chápou to ti, pro které “demokracie” znamená, že bude všechno podle nich nebo podle jejich kamarádů a zbytek je “fašismus”?

Moudřejší ustoupí?

Tento víkend se ozvala česká společnost – obyčejní lidé, věřící i nevěřící, jeptišky, biskupové, dělníci, inženýři, mámy na mateřské i důchodkyně. Akce brněnské radnice už překročila meze, kdy se dalo moudře mlčet. A od jejich arogantního politického aktivismu dávají ruce pryč i ostatní.

“Ať se hrají, pokud najdou publikum, ale za soukromé zdroje. Svoboda umění musí unést svobodu kritiky,” uvedl Marek Šlapal (ČSSD).

Jihomoravský kraj odmítl Frljičovy provokace dotovat. Na divadelní festival přispěje, ale jen bez nich. A tak je to správně. Nemáme povinnost nechat se urážet a ještě si to platit. Ultralevičák Frljič samozřejmě svoje peníze dostane a jeho byznys jde dál. Bylo by ale pěkné, kdyby to spláceli primátor a ředitel Glaser ze svého, pokud si za tím politickým aktivismem stojí.

“Dotace by se nevztahovala na hru Naše násilí a vaše násilí, ve které herec ztělesňující Ježíše znásilňuje muslimku nebo herečka vytahuje z přirození českou vlajku. Dále ani na hru Prokletí, ve které se například objeví socha připomínající papeže Jana Pavla II. se ztopořeným penisem, ale také v ní herečka motorovou pilou porazí kříž.”

Když spolu žijí dva lidé, tolerantní a agresivní, jak bude takové soužití vypadat si jistě umíte představit. Věčným nabádáním “moudřejší ustoupí”, “neřeš to”, “tak tam nechoď, když se ti to nelíbí”vyklízí ta část lidí, na kterou je útočeno, dobrovolně prostor a ponechává místo agresorovi. Jak to skončí? Všichni vědí, že je to špatně, ale agresor se stejně nakonec roztahuje všude – v médiích, v úřadech, všude, kde se rozhoduje o vašem životě. Mlčení je velmi špatná strategie. Když budou “moudřejší ustupovat”, skončí nakonec ve vězení za špatné myšlení.

Ženou to do špatných konců

Jak píše Jana Zwyrtek Hamplová: Tentokrát se “kavárny” přepočítaly. Lidé spíš chápou Slušné lidi, zato nechápou ty jevištní obscénnosti. … Propast mezi normálními lidmi a kavárnou se těmito dny stala nepřekonatelnou, protože oddělila dva zcela odlišné světy.

A pokřik o nacistech, omezujících svobodu umělců, kterým “kavárna” maskuje svůj přešlap, to ještě zhoršuje. Dotlačila lidi vybrat si stranu. A odedneška bude díky jejich hloupé manipulaci dost lidí ochotno se za “nácka” prohlásit samo. Protože “nácek” je ten, kdo nechce aby si s českou vlajkou nějaká aktivistka vytírala prdel. Protože “nácek” je ten, kdo hájí city a hodnoty svých bližních před urážkami a ponížením. Jo, to jste to korunovali, soudruzi.

Ti dnešní bojovníci proti fašismu, co protlačují proměnu společnosti tak radikální, že se o tom žádnému komunistickému ÚV ani nesnilo, nakonec vyprovokují nástup takové reakce, až se všichni budeme divit. 

[ad#pp-clanek-ctverec]

Redakce
Sledujte PP

Sdílejte článek:
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (24 votes, average: 4,96 out of 5)
Loading...