![](https://pravyprostor.net/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Jak vypadaly Vánoce našich předků?
JAN ZIEGLER
[ad#textova1]
Vymyslet si originální expozici k Vánocům není jednoduchou záležitostí. Vděčným námětem jsou třeba výstavy betlémů, ale ty nejsou originální, protože bývají k vidění na mnoha místech a lidi už tolik netáhnou. Tohoto úkolu se však dobře zhostili pracovníci Jihočeského muzea v Českých Budějovicích s výstavou Století českých Vánoc.
Je na ní vidět obrovský přerod z počátku duchovních oslav k narození Ježíše Krista až po socialistické období, kdy se z nich staly svátky konzumu, i když mnohé zboží nebylo k dostání a muselo se tzv. shánět nebo se na ně stály dlouhé fronty. To se ještě na konci osmdesátých let minulého století týkalo např. banánů, mandarinek, strouhaného kokosu nebo čočky.
![Vánoce v prosté venkovské rodině na začátku 20. století.](https://pravyprostor.net/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Na začátku 20. století je k vidění chudá venkovská světnička se skromně vyzdobeným stromečkem a nemoha dárky pod ním.
![Vánoce v bohatší městské rodině na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století.](https://pravyprostor.net/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Za I. republiky už bylo dárků zvláště v bohatých rodinách poměrně dost. Bylo to podobné jako v současné době, reklamy vybízely k nákupu špičkových dárků, například „levného radia“ Philips nebo osobního auta zn. Praga. Je jasné, že takové drahé záležitosti si mohli dovolit jenom Ti nejmovitější a drtivá většina obyvatel tehdejšího Československa si o nich mohla nechat jen zdát. Pro ni byla vánoční nadílka podstatně skromnější. Ale v lépe situovaných rodinách nacházely děti pod stromečkem mechanické hračky, mrkací panenky, lyže atd. Dospělí pak dostali třeba novinku tehdejší doby – vysavače, kvalitní oblečení, šperky atd.
![Vánoce za socialismu v sedmdesátých letech minulého století.](https://pravyprostor.net/wp-content/plugins/lazy-load/images/1x1.trans.gif)
Socialistické Vánoce na začátku padesátých byly poměrně chudé na dárky, protože v obchodech toho moc nebylo. Také nastal neúspěšný ideologický pokus vytlačit Ježíška Dědou Mrázem. Později v sedmdesátých letech a osmdesátých letech už to bylo se zásobováním lepší, ale stále se hodně věcí dalo sehnat jen přes známé nebo se se na ně stály dlouhé fronty. Já někdy v polovině sedmdesátých let dostal k Ježíškovi jako malý kluk závodní kolo favorit a to také patřilo k nedostatkovému zboží, stejně jako třeba kvalitní elektronika, která byla k dostání pouze v tuzexu. To byly zvláštní obchody, kde se mohlo platit pouze valutami nebo tzv. bony, tedy tuzexovými korunami, které nebyly běžně k dostání, ale masivně se s nimi šmelilo. Běžný kurs byla jedna TK za pět korun obyčejných.
V současné době se Vánocům vrátil jejich duchovní rozměr s připomínkou narození Ježíše Krista, návštěvou půlnočních mší, výstav betlémů atd. Na druhé straně je typickým znakem současných vánočních svátků masivní komerce a pokus nahradit Ježíška Santa Clausem, opět neúspěšným. A to je dobře, protože symbolem našich českých Vánoc byl, je a bude Ježíšek.
[ad#pp-clanek-ctverec]