Hovoříme-li o pádu tzv. reálného socialismu, každému je zřejmé, že jeho příčiny byly především ekonomické. Marxismus selhal v disciplíně, kterou považoval za svoji silnou stránku: v řízení ekonomiky na makro i na mikro úrovni. Proč ale k této porážce došlo?

Proč socialismus musel padnout
PAVEL KOHOUT
Obvyklé vysvětlení je založeno na anonymitě vlastnictví. Podnik ve společenském vlastnictví celého národa není v konečném důsledku vlastněn nikým. Chybí přímý vztah vlastníka a jeho přímá zodpovědnost. Důsledkem je nezájem, šlendrián, podprůměrnost, zaostávání a nakonec pád.
Na tomto vysvětlení zajisté něco je, avšak obsahuje jen část pravdy. Na světě existují stovky nebo možná tisíce veřejně obchodovaných akciových společností s rozptýleným vlastnictvím, a přesto žijí, prosperují a mnohdy jsou obdivovány pro své úspěchy.
Jiné vysvětlení souvisí s managementem. Socialistický manažer býval vybírán především pro svůj pevný ideový postoj než pro své profesní kvality. I tak se ale našlo dost vedoucích pracovníků, kteří měli dostatek vzdělání, zkušeností a schopností, aby jimi řízené podniky vynikly. Velmi málokdy se ovšem tak dělo. Vlastně se tak nestalo nikdy. Za celou dobu existence reálného socialismu nenajdete podnik, který by pronikl na Západ kvůli něčemu jinému než díky směšně nízké ceně (škodovky v Anglii) nebo díky tradiční chuti (plzeňské pivo). Proč?
Souvisí to s motivací. Plat socialistického generálního ředitele určitě nebyl úplně špatný. Dovoloval pohodlný život a velmi slušný standard na tehdejší poměry. Nebyl však dostatečně vysoký, aby bylo možné z něho nashromáždit velký kapitál. Koneckonců, kapitál byl zakázaný. Prémie byly v socialismu chápány jako přilepšení k platu, nebyly pokládány za jeho rozhodující složku. Nic podobného akciovým opcím samozřejmě neexistovalo.
Systém byl nastaven tak, že generální ředitel se snažil udržet si své místo (neboť vskutku měl co ztratit), ale nebyl motivován k expanzi, k rozvoji, k dobývání nových horizontů a k uskutečňování novátorských vizí. Prémie za případné uskutečnění nějaké té vize či dobytí horizontu nestály za řeč, kdežto riziko ztráty teplého šéfovského křesla bylo nepříjemně reálné.
Asymetrické motivační schéma vedlo k tomu, že z vizionářů se velmi rychle stávali byrokrati a že socialistické podniky neměly s podnikáním mnoho společného.
Ani tento důvod však ještě nevysvětluje ekonomický pád reálného socialismu kompletně. Ten nejsilnější důvod byl zabudován do systému socialistické ekonomiky. Šlo o vztah k zisku.
V kapitalismu je hlavním cílem podniku tvorba zisku. Kapitalista se může postavit na hlavu, aby jej dosáhl. Snaží se zjistit, co lidé chtějí. Investuje do výzkumu a vývoje: nikoli pro obecné blaho, ale čistě kvůli mamonu. Doufá, že přijde s něčím, o čem lidé nevěděli, že to budou chtít, protože si to neuměli ani představit. Kapitalista se snaží držet ceny co možná nízko; zajisté ze sobeckých důvodů, neboť nižší cena přináší růst tržního podílu. Kapitalistovi je lhostejná nějaká společenská prospěšnost, namísto toho se stará o spokojenost zákazníků, neboť ta jej živí.
Monopolní nebo oligopolní socialistický podnik měl zcela jiné priority než zisk. Mezi nimi nade vše vynikala tvorba pracovních míst a dodržování úředně stanovených cen, aby byl maximalizován nikoli podnikový, ale celospolečenský užitek.
Co to znamenalo?
Socialističtí plánovači věřili, že jisté druhy zboží jsou sociálně cennější než jiné. Potraviny měly zápornou daň z obratu, luxusní zboží (včetně například elektroniky a domácích počítačů) bylo zdaněno dosti vysoko. Mnohé podniky tak prodávaly prakticky pod náklady. Ty ziskové byly naopak zatíženy speciální sektorovou daní, z jejíchž výtěžků se dotovala ztrátová část národního hospodářství.
Tak se stalo, že ziskové podniky neměly dostatek kapitálu pro další rozvoj, zatímco ze ztrátových se staly černé díry permanentně hltající dotace. Nešlo je zlikvidovat, neboť by tak začal hrozit jev, na jehož odstranění socialismus stavěl svoji legitimitu: nezaměstnanost. Všechny podniky byly v socialismu řízeny ve své podstatě jako neziskovky s dvojím cílem: produkovat zboží a služby za „společensky prospěšnou“ cenu (tedy nikoli za účelem zisku) a zároveň tvořit pracovní místa. Vzhledem ke chronicky nízké produktivitě socialistického průmyslu bylo plnění druhého z obou cílů zpravidla poměrně snadné, ačkoli ne vždy.
Během budování průmyslu v SSSR vznikly na březích Aralského moře továrny pro zpracování ryb. Na tom by ještě nebylo nic špatného. Jenže moře začalo časem vysychat, neboť jeho přítoky začaly být využívány pro zavlažování bavlníkových plantáží. (Sovětský svaz potřeboval ohromné množství bavlny nejen kvůli textilnímu průmyslu, ale i jako surovinu pro výrobu střeliva.)
Továrny časem již nestály na břehu moře a o něco později zmizely i ryby kvůli vysokému obsahu soli ve vodě. Přesto se sovětský režim zdráhal je zavřít: kvůli zaměstnanosti. Ryby se proto ke zpracování dovážely až ze Severního moře. Pouhý pohled na mapu ukáže, jak neuvěřitelně neefektivní tato cesta podpory zaměstnanosti musela být.
Podobných příkladů, možná méně křiklavých, by se v historii socialistického „podnikání“ našly stovky, možná tisíce. Socialismus prostě musel zkrachovat, protože obsahoval neodstranitelné konstrukční chyby. Příčinou jeho pádu nebyl fakt, že „lidé nejsou andělé“, nebyly to ani americké sankce, nedostatečně rozvinuté informační technologie či dlouhodobě nepříznivé počasí. Socialismus byl chybnou myšlenkou od samotného svého počátku. Reformy? Jedinou správnou reformou socialismu bylo jeho úplné zrušení.
Což se po obrovských ztrátách nakonec i stalo. Časem ovšem hrozí, že extrémně drahá zkušenost východní části Evropy bude zapomenuta či bagatelizována a svět bude muset opakovat stejnou chybu.
Pavel Kohout
- V Německu žije cca pět a půl miliónu muslimů s úzkými vazbami na Turecko, kteří se postupně radikalizují, organizují a cvičí v guerillovém boji. Co nám hrozí? - 12.3.2025
- Do posledního Ukrajince. Západ zešílel, chce ruský majetek - 12.3.2025
- Nový strategický obchodní plán pošty. Zhoršovat své služby - 12.3.2025
U nás ale socializmus padl z politických důvodů,díky pátým kolonám placeným ze západu-vožralým chartistům a komediantům
Tak určitě. Celý národ kromě disidentů tady chtěl pokračovat v socialismu s prázdnými regály. Díky socialismu jsme byli tak bohatí, že hned po jeho pádu jsme skoupili německé podniky.
Většina národa vůbec netušila jak kapitalismus, tehdá držený tím Východem na náhubku, vůbec vypadá. Havel měl zkušenost s kapitalismem akorát skrz Živnobanku a bony za které si s manželkou kupovali i chlast a cíga, Klaus ho měl načtený z Economistu na proprděné protekční židli, a nevím jak moc sdílný byl jeho kolega v kanclu se zkušeností pobytu v USA. Lidový bard Kryl měl poněkud drsnější zkušenosti, ale i ten raději mlčel. Každopádně dnes je Čechie přívěškem čehosi, co si říká Vyspělý Civilisovaný Západ, i se všemi konsekvencemi a tak studenti budou mít opět uhelné prázdniny, pardon distanční výuku. A je otázka, zda ten minulý režim čechomor a čechomorce nechal s tak holou arší jako po 30 letech ten aktuální.
Stal se zázrak, já s Vámi souhlasím.
Ať tak nebo tak,
měli jsme tehdá kladnou obchodní bilanci a žádné dluhy.
Zatímco dnes se pažraví politici zhlédli v tom zadluženém „západu“, namazali si řádně schody, takže,
jde to s námi z kopce do dluhové pasti..
Jo z politických důvodů?
Jaký byl tedy jen tak mimochodem politický důvod, z kterého soudruzi Lorenz a spol. začali organizovat revoluci, které měli předcházet?
Jsem jedno ucho, protože jsem si myslel, že jim šlo jen o majetek.
Mysesleli si, že je lepší ten kapitalismus infiltrovat a rozložit zevnitř?
A ik čemu je dobré neomezené soukromé vlastnictví,leda aby si vlastník stále více bobtnajici zotročil celý zbytek světa,viz dnešek.
Pokud dáte státu možnost omezit soukromé vlastnictví bohatým, nevyhnutelně tuto možnost omezit soukromé vlastnictví použije proti chudým.
Další moudro trousiče Petra a Zdeňka ze sebraných spisů mládežníka Urzy, aneb Ceep calm and be AnCap.
Argument ad hominem na rozdíl od argumentů věcných (ad rem) se obvykle považuje za demagogický a neplatný
https://cs.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem
Souhlasím, s tím obvykle. Takže zde argument, sic neobvykle, padl jak hrnec na arš, petra a zděnka,že.
Zase jste byl líný a nepřečetl si ten odkaz, kde se vysvětlují okolnosti toho „obvykle“?
Ne, líný. Jen prostě nechci zvyšovat návštěvnost desinformační wiki.
Případ helénských filosofů a argumentačních faulů je dobře podchycen, nebuďte příště líný a dávejte linky na seriosní zdroje. NE wiki.
Kapitalismus,ale pravý bez dotací je ve své nespravedlnosti mnohem spravedlivější než socialismus,vysvětlení je na několik stran.Samozrejme lepší je království s osvíceným králem a dokonalost je Boží království -od kterého jsme vzdálení – přibližně 7 let. Těch 7 let bude účet za všechny ty naše království vedené šílencem,kapitalismy ,socialismy a různé režimní paskvily viz dnešek.
Kapitalismus? A mohla bych ho vidět?
Nemohla. Nikde není.
A co se mne týče, mohl ten převrat v roce 89 ještě tak 50let počkat… rozhodně bysme nebyli v takový prdeli jako jsme dnes!!!!
Přímka? A mohl bych ji vidět?
Geometrie je ovšem seriosní věc, takže nezatahovat do trollení o existenci čirého kapitalismu a la ancap.
Tak já Vám to vysvětlím, když jste to nepochopil. V geometrii i ekonomii je snazší pracovat se zidealizovanými pojmy, které v realitě nenajdeme. Přesto jsou takové koncepty pro pochopení reality užitečné, neboť se na nich jevy projevují v čisté, nekomplikované podobě.
Ekonomie s ničím nepracuje, jedině snad jako kartářka s kartama a klientem. Ale uznávám, je zde historická ekonomie. Ta má něco do sebe, milována kolegáčky asi jako patalog.
Spousta socialistických politiků má stejný názor jako Vy a neustále vymýšlejí hovadiny. Ekonomické zákony je ale nakonec vždycky dostihnou. Třeba úžasný venezuelský plán na maximální cenu potravin.
Venezuela je A Bridge Too Far. Sniffer Joe nakonec už něco podobného navrhoval, i pro uhniji, zatím jen s naftou. Já pro sebe vidím clear and obvious dangers na Vyspělém a Civilisovaném Západě, zcela reálná a prázdné police s baby formula, nebo jinde se stolním olejem třeba, tak to není a nebyla pouze Venezuela. A ostatně, ve Francii je lístkový systém, který počítá s blackouts, tedy papír a žádné covidpussy ve smarfounech připraven. Švýcaři patrně mají něco podobného. Pokud není zde, tak i Eliášova protektorátní vláda byla schopnější a charakternější. Ale ancap teorie se dají psát i při svíčce a programovat můžete do šuplíku ve dne ve vaťáku.
Nevíte zda na nějaké stanici nejsou písničky na přání?
Poslal bych jednu Fialenkovi:
“ Pověste ho vejš ať se houpá! „
myslím, že všechna oblastní vysílání českého rozhlasu mají relace „blahopřání s písničkou“…
Muzika pro jeho veličenstvo, je spíš Verdi a pod, (především v Brněnském podání) musí to být na úrovni, v lepší společnosti a ve smokingu přinejlepším.
Dal jsem prvních pár vět a řekl si to se nedá. Fotka z roku 52 a myšlenka ve výtrusníku. Není to ten Kykyrykáč ono hentý ůmjelec chartyvec na vysněným západě žijec?!! Pak je vše jasné, divný to tvor. 🙋♂️🙋♂️
..ale prdlajs, tenhle autor je ekonom shodného jména i příjmení.
Starý Pavka Kohoutovic už jenom žije z podstaty, ze vzpomínek na svoje chrabré budování socialismu a sem tam si popláče, jak v tom roce pitomém(1968) vsadil na špatnou kartu reformních bolševiků..
..tož narozeniny má 1.září, zkuste Srdcovky na ČR Brno, moderátor má smysl pro srandu, aspoň ho vyzkoušíte jak moc..
socialismus padl proto, že byl nebezpečný pro majitele západního světa, proto, že vzhledem ke krátkému trvání nedozrál.. a měl do toho ještě daleko, systém výměny a zkvalitňování řídících kádrů – ony ty kádry nebylo kde brát a tak se jimi stali zasloužilí „bojovníci“… jak jinak, že. Nicméně noví, mladí, vzdělaní kádrové už byli, jenom ten princip odchodu těch starých.. intuitívních kádrů byl ponechán přirozenému stárnutí… a přesně do tohoto generačního střídání muselo být zasaženo, jinak by nastala regenerace vedení nekapitalistické části světa a
jeho kvalitativní rozvoj.
Jojo, vždycky se najde nějaká omluva, proč socialismus nefungoval. Tak ho zkusíme posté, tentokrát už to musí vyjít.
Mohl byste mi prosím vysvětlit, jakým způsobem chce socialismus počítat ceny, když nemá trh?
Otázka, která jistě utěší při pohledu na aktuální cenu elekrtryky, do které dodavatel, cool řečeno propsal, cenu na zahraniční energetické burze zhodnocené české elektryky. A nepsat, že se tam vyváží datovým algoritmem jen část, ten zbytek se volnotržně, ehm, propisuje stejně.
Ta cena elektřiny ale vůbec není dohodnuta tržně na základě nabídky a poptávky. Ta cena je nafouknutá díky státu, který se pro Vaše dobro rozhodl z Vašich peněz zachraňovat planetu. Chcete, aby stát kecal do ceny elektřiny, tak to holt dělá. Máte, co jste chtěl.
Letos o Vánocích, za moi, jí zachraňovala Komerční banka, ty nežrat kapr, ale eko banán. A kdo to stojí za gretenismem a sv. Gretou? Banksters a nadnárodní korporát, který chce doprivatizovat všechno, nejen Budvar, ale celou přírodu. I ty emistní odpustky jsou projektem, z které má huge profit soukr. firma. Jak se privátní sektor netají, zeleným projektům pomůže, jen stát musí dotovat a dávat nám státní záruky. Darebácký oligarcha Musk je v tom pěkný příklad.
vy jste vcelku zacyklený do módu „to nejde“… a to potom opravdu nic nejde… a co se týče výpočtu cen… a copak v kapitalismu existují výpočty cen? v kapitalismu denodenně vidíme výpotky cen, kde je tato stanovena mimo produkční řetězec na shromáždištích spekulantů zvaných burzy….
V kapitalismu se žádná cena nepočítá, tam si cenu odhadne prodejce podle uvážení, co ještě tak kupující snese. V centrálně plánovaném socialismu se ovšem na nějaké odhady nemůžete spoléhat, protože chcete zároveň plánovat celou ekonomiku. Proto by mne zajímalo, jak toho ti plánovači chtějí dosáhnout. Stačí říct, že nevíte, že prostě spoléháte na jejich marxistické vnuknutí.
Popřípadě ty rohlíky a mlíko za cenu nižší než koupil zadotuje ze zboží jiného.
Počítám ten Kohout taky asi je ancap theoretik, tak proč se stydíte a podporujete ho tady tak nějak pokradmu?
To Nojo 26.8.2022 06:44:48
Myslím, že Vaše teze nemá oporu v realitě a na základě nepodstatných jednotlivostí docházíte k nesprávnému zobecňování.
Podle mne socialismus tak, jak byl realizován, byl od prvopočátku neživotaschopný, protože při realizaci odporoval vlastním filozofickým zákonům. Že byl plný různých zhůvěřilostí, malosti, násilí, nekvalifikovaně řízen a systematicky rozkrádán je jen nepodstatná část tehdejší reality. Tedy co bylo na socíku systémově špatně?
Jeden ze zákonů M-L filozofie je „Jednota a boj protikladů“. Ten přeložen do normální mluvy říká, že pokrok je dosahován díky rozporům a bez nich žádný pohyb (rozvoj) není. Před „Vítězným únorem“ tu byla buržoazie a pracující, bohatí a chudina, inteligence a nevzdělanci, obyvatelé venkova a měst, …. Tedy tisíce přirozených anachronismů spočívajících v rozdílných možnostech, schopnostech a přístupu k obživě a životu. Ty vytvářely vnitřní společenské pnutí, jehož výsledkem byl pohyb vpřed – pokrok. Komanči však zavedli politiku šedého rovnostářství (stejně velkých žaludků, či že každěmu z p.dele smrdí stejně) a uvedené rozpory – hybné slíly rozvoje – cíleně a důsledně potlačovali. Srovnali fyzickou práci s duševní, odměňování za odpovědnost ve tvůrčí a řídící činnosti srovnali s úrovní odměny „bezduché“ monotónní činnosti, nepodporovali mimořádné osobnosti, ale sráželi je na úroveň průměru, zavedli všeobecnou 8mi hod. prac dobu i v zemědělství, čímž potlačili jeho specifika a td. a td. Tím dosáhli toho, že chytří a inteligentní ztratili motivaci být vynikající, pracovití neměli motivaci konat více než ostatní a socík ztrácel, zpomaloval a končil podle teorie pohybu kolony. Ta říká, že kolona se pohybuje rychlostí nejpomalejšího vozidla. Komančům se povedlo průmyslově nejrozvinutější stát Evropy (ČSR), který oproti cizině utrpěl válkou jen méně významné a vcelku zanedbatelné škody, uvést na setrvalou trajektorii úpadku a propadání do a pod průměr. Nakonec skončil jako výrobce všeho, ale v dostačující kvalitě výhradně soc. a rozvojových zemí. Reálně jsme se výkonem, kvalitou a prodejností naší produkce propadli hluboko pod kapitalistické země. Pamětníci si snad ještě stále pamatují, že nejvýkonnějším výrobním nástrojem byla ostře řezaná tužka spojená se lží. Pomocí lži a tužky se budovalo, stavělo, vyrábělo a produkovalo v takovém množství a super kvalitě, že to svět neviděl!! Bohužel reálně v množství a kvalitě, kterou nebylo možné uplatnit na světových trzích. Tam jsme mohli vyvážet jen suroviny a nějaké polotovary, ale živou práci nikoli. Tu jsme uplatňovali jen v rámci dumpingových obchodů se zeměmi třetího světa, nikoli na rozvinutých trzích.
Předáci socialismu sice poučky ovládali znamenitě, ale nikdy nepronikli k jejich podstatě, natož aby pochopili jejich význam a tudíž je ani nebyli schopni využít v praxi pro rozvoj socíku. Na rozdíl od gobalistů a jejich duchovních vůdců rabínů. Ti zákonitosti materialistické filozofie pochopili, cíleně uváděli do života a tak svět zavedli až tam, kde je nyní – těsně před globální 3.SV, řízenou depopulaci a na hranici NWO.
Jedním ze základních zákonů kapitalismu je neustálý růst. Kdo neroste stagnuje a vzápětí zaniká, neb je sežrán (koupen) větším kapitálem. To je příčina vzniku a bobtnání korporací, rapidní snižování počtu subjektů na trhu (zánik živnostenského podnikání) a důvod, proč je globalizace nevyhnutelnou. A pro „Jonase“ vysvětlení, jak může kapitalistické vlastnictví (korporace) vyústit v globální soicialismus pomocí použití dalšího zákona materialistické MLF – Zákona přeměny kvantity v novou kvalitu.
To je naprosto tupý článek, demagogický. Já když přijel v roce 1991 poprvé do Turecka, tak tam nikdo jiný motocykl, než JAWU neznal, a zná dnes v ČR ještě někdo vůbec značku JAWA? Zde je popsáno jak dopadl, vývoz elektrárny do Turecka díky korupci soukromého podniku, za socialismu se nikdy nic podobného nestalo a ani nemohlo stát: http://vasevec.parlamentnilisty.cz/blogy/blizi-se-jiz-apokalypticky-projekt-vystavby-elektrarny-adularya-v-turecku-ke-svemu-konci
Kapitalismus ve svém lůně tuto korupci plodí a ta ho ničí, ale kapitalismu bez korupce fungoval nemůže. S těmi komunisty do vedení podniku to bylo přece jinak. Pokud se na pracovišti objevil schopný mladý člověk, musel tam pár let pobýt v tom podniku a byl zařazen do systému tzv. kádrových rezerv na určité místo a jeden den mu přišli nabídnout místo ve straně. Takto to Kohoute bylo, nejdříve jsi musel prokázat schopnosti a pak ti nabídli místo v KČ. Strana si na vedoucí místa vychovávala kádry – systém tzv. kádrových rezerv. Jedinou Nobelovu cenu za technické vědy jsme dostali za socialismu za polarografie, Kohoute, říká ti něco nanotextilie? Unikátní technologii vyvinutá na Vysoké škole textilní v Liberci za socialismu. Od té doby se nikdy nic v této zemi tak unikátního nevyvinulo, jako spřádání nanovláken a nikdy se tu už nic tak unikátního ani nevyvine. Co vede lidi jako je Kohout, aby tu takto lhali? Ten socialismus byl ekonomicky zdravý, protože byl založen na vyrovnaném státním rozpočtu, mezi lidi se dalo jen, to se tu vytvořilo. Kdyby nezradil Gorbačov socialismus, ten by tu byl až do dneška a nikdy by nebyly války v Jugoslávii, Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Kohout má částečně pravdu v tom, že za nerozvoj podniků a větší inovaci mohli jejich ředitelé, a to opravdu z důvodu strachu o své místo.
Ředitelé se snažili plnit plán, tak jak jim byl nastaven. Třeba každoročně plnit na 105 %. Kdyby v jenom roce přišli s nějakou inovativní myšlenkou, která by se promítla do vyšší produkce a snížení nákladů (např. o 20 %), pak v tomto roce by splnili na 120 % (ředitel by byl poplácán), ale v následujícím roce by museli plnit na 125 %, a to u těchto ředitelů vyvolávalo obavy a strach, protože by to nemuseli splnit (rezervy vyčerpány) a oni by byli pokáráni za neplnění úkolů dané KSČ.
Ten ředitel měl také za povinnost se zpovídat z toho, co má připraveno za nové produkty a když neměl řádné inovace, tak šel z místa. Já jsem nejmenoval bezvřetenové dopřádací stroje, jako unikátní technologii z Elite. Podívejte se na film Inženýrská odysea, tam je to trošku vyhroceně ukázáno, jak to fungovalo, To co tady nablil lhář Kohout, to je totální ideologická škvára. Já v tom Elitexu tenkrát dělal.
Já zase obecně psal o tom, že v podnicích (u jeho vedení) byla nechuť zvyšovat výrobu v důsledku nějakých inovací (či zlepšovacích návrhů), protože by jim ZPEVNILI plán.
Na Inž. odyseu si pamatuji. Např. jak Satoranský vyjebal s Japonci, když v rámci arbitráže přinesl k jednání štos šanonů
To byl přizpůsobený příběh bezvřetenového dopřádacího stroje z Elitex Ustí na Orlicí. Ten ředitel měl tak 50 ukazatelů, podle kterých ho hodnotili. a inovace byla jedna z nich. Ředitel dostal třeba 2,5 % růst výroby navíc na další rok, a musel to splnit a kromě toho měl dalších 49 ukazatelů, a ten se musel ohánět, aby se plnilo. Kohout to tady podal, jako že generálním ředitelem udělali nejhloupějšího chlapa z podniku, jenom proto, že byl ve straně. Kdyby podnik nesplnil dva roky po sobě ty hlavní ukazatele, tak první, kdo ho odvolá, by byl okresní KSČ a vůbec by na tom nezáleželo, jestli byl ve stráně a nebo nebyl. Takto to bylo, co tady ten Kohout povídá za pohádky ovčí babičky, to je nehoráznost.
To TM 26.8.2022 08:48:19
Zkuste si odpovědět sám na to, jak by bylo možné v plánovitém hospodářství zvýšit produkci i jen o 5%. Podnik vyrábí nějakou produkci (např. televize) v množství 100%. To znamená má prostory, součástky, stroje, prac. síly a energie odpovídající oné produkci. Pracovníky lze donutit (motivovat) ke zvýšené intenzitě práce, ale co dál?
a) Kde by podnik při plánovaném hospodářství v prostoru netrhu vzal potřebnou energii, součástky a ND na zvýšenou údržbu a opravy strojního zažízení?
b) Kde jsou neplánované (zvýšené) skladovací, přepravní a prodejní kapacity?
Totiž když není trh, ale direktiva, tak jakékoli zvýšení produkce je vlastně možno hodnotit jako hospodářskou sabotáž. V ekonomickém stroji, který se točí synchronně a rovnoměrně, najednou jedno soukolí zvyšuje obrátky, čímž nutí i ostatní převody zvyšovat rychlost. Ale to je čirá ANARCHIE, jejimž důsledkem je chaos a nutně následuje kolaps stroje (systému). To byl také logický důsledek PERESTROJKY, která do mizerně funkčního, ale plánovitého (autoritativního) systému přinucení vnesla nesystémové prvky svobody a demokracie. A na nemožnost reprodukce kočkopsa – trvalé koexistence plánovitého hospodaření a svobodného trhu – socík skončil. Bohu dík!!
Autor tím snad nechce říct, že za socíku jsme měli stát zadluženější než dnes, kdy byrokraty jako by z nebe vidlemi házeli a ještě si v dnešní doubě troufají zvýšit si platy vybrané z daní těch, kteří jsou rádi, že zatím ještě nezavřeli krám?
Jestli jo, tak píše o jiném státě než ve kterém žiju já.
komouši, falešní náboženští vůdci, nenasytní materialisti, euromarxisté vždy slibovali a násilně prosazovali celek na úkor jednotlivce. jenže zdravý celek vzniká jedině ze zdravých jedinců. z pomatených jedinců může vzniknout jen pomatený znárodňovací rabovací celek. toto je trikem těchto falešných ideologů a guruů, ohloupit, ožebračit a zotročit. Dnes se již levičáci i pravičáci slili do jedné zlodějské, lživé zglobalizované fronty. to tady nechceme…
zlegalizovala se zlodějna v podobě zadlužování, tisk peněz, dotace, znehodnocování měny, šmelina, úžer, podvod a psycho. společnost založená na spotřebě a konzumu je zdegenerovaná a odsouzená k sebezáhubě. přebujelá nomenklatura je výsledek euroatlantických hodnot a kultury zločiných establišmentů, politické mafie, schovávající se za pojmy svobody a demokracie, míru, a lásky k bližnímu..fialovej gnus. brusel se sám usvědčil z bolševizmu, protože základem státu je člověk, který je až potom základem pro zdravou rodinu, vesnici, město, stát, kontinent, zemi. né naopak. neomarxisti se o své občany nedovedou postarat právě proto, že jdou proti člověku, rodině, státu, a nakonec i proti sobě řízenou sebevraždou. entropa de fakto je v bankrotu a rozkladu, bolševizmus v modrém…
Kohout zapomněl na to zásadní, proč nemůže socialistické centrální plánování fungovat. Nemá jak spočítat ceny, protože nemá trh, kde miliony lidí určují ceny sami podle svých preferencí. Tuhle soustavu (nekonečně) mnoha rovnic, která se navíc v čase neustále mění, nedokáže žádný státní úřad pro určování cen spočítat.
Ale měl trh. Ale byl regulovaný. Nepružně.
Zato teď je to supr. Tržní cena elektřiny 700 Euro, tedy cca 18 Kč/kWh k tomu náklady na distributora, solární barony atd. Pod 20 Kč/kWh se cena nedostane.
Ještě před půl rokem jsem platil 3,50 Kč/kWh.
Vivat tržní kapitalismus
Regulovaný trh máme teď. Vivat regulace
Pokud trhem nazýváte to, že byly centrálně počítány ceny a tabulkové mzdy…
Ale trh byl, jak jsem uvedl, reagoval nepružně, neboť i centrální plánování bylo nepružné.
Ale například ceny stavebních prací. Kalkulace pro prováděla na základě rozpočtu, tedy ceníkových položek z cen, za které byly v minulosti obdobné stavby zrealizovány. Úplně stejně jako dnes.
Jinak, pokud si přečtete Šichtařovou, ta se vždy osype, když chce stát dnes něco regulovat.
A můžete mi prozradit, jak se třeba počítaly tabulkové platy? Proč měl horník víc než vysokoškolák?
Ideologie.
Kdo byl více než dělník, nevzpomínáte?
Téměř každý THP pracovník byl na tom platově hůře, než dělník v daném podniku. Tabulkové platy.
Ale tabulkové platy pro státní či veřejnou správu máme dnes také.
Tabulkové platy pro státní sféru právě ilustrují, že žádný plánovač mzdy počítat neumí / nechce. Platy se zvedají těm, co nejvíc řvou nebo mají moc si je nastavit sám sobě.
To Petr Zdeněk 26.8.2022 09:33:15
Souhlasím i nesouhlasím. Zas.aná dialektika!
To co píšete o cenách bez trhu je základní poučkou kapitalistické ekonomie. JENŽE to platilo v době, kdy se kapitalismus ujímal vlády nad světem a kdy Marx psal svůj Kapitál. Tedy teorie platná v době před vznikem korporací. Zhruba posledních 100 let je Marxova politická ekonomie čím dál vyčpělejší věda, která nemá odpovědi na moderní (současný) ekonomický vývoj.
Jaký je rozdíl mezi socialismem (společenské vlastnictví výrobních prostředků) a korporátním kapitalismem (soukromé vlastnictví komplexu všech výrobních prostředků, obchodu a služeb)??
ANO rozdíl je v tom, že socialistické společenské vlastnictví nebylo dosud internacionalizované, na rozdíl od korporací, které nemají státní příslušnost stejně jako finanční kapitál, který je stvořil. Ta internacionalizace je zásadním znakem globalizace i komunismu.
Pravděpodobně vnímáte, že korporátní kapitalismus se chová stejně, jako komunisté. Mají stejné internacionální cíle (ovládnout ještě větší prostor a ještě více lidí). K tomu si připravují stejné prostředky. Komunisté diktát DT, násilí a autokratický establišment, korporace závislý autokratický establišment, cenový diktát a zatím nepříliš patrné násilí spočívající v cenzůře, lockdaunech a systematickém ořezávání lidských a občanských svobod.
To je to o čem píši v komentech výše: Praktická realizace M-L zákona: „Změna kvantity v novou kvalitu“. Nutně dojde k soustředění ekonomické a politické moci v rukách jedné vyvolené entity (globalizace), která z někdejšího kapitalismu vytvoří globální socialismus. Totalitní přinucení (otroctví) pro goje a komunismus (naplnění všech potřeb) pro vyvolené.
Jednoduché – reálný socialismus neměl dlouhodobě spolehlivý mechanismus eliminace idiotů z řídících funkcí.
A tím pádem došlo postupně k naprosté kumulaci neschopnosti v řídících strukturách
Kapitalismus, skutečný kapitalismus, tento mechanismus měl – neschopní dědicové firmy přišli o firmu a tím byla eliminována neschopnost z řídících struktur. (Navíc byl samo tlak na schopnosti a úspěch atd).
S pádem reálného socialismu zanikl i kapitalismus, přestože se tváříme, že existuje, a nahradil ho zvláštní systém polo-feudálního korporátního fašismu, ve kterém rozhodují hlavně kontakty na státní aparát, dotace, subvence, výjimky, povolení a podvodné, předražené státní zakázky. A ideologie – BLM, GLBTQ+, zelené šílenství, 102 pohlaví a jejich podíl na vedoucích pozicích, atd
Systém už opět neeliminuje idioty, naopak je posouvá do řídících funkcí (Biden, Leynová jsou nejviditelnější příklady, ale je i v korporacích, kde rozhodují nikoli schopnosti manažera, ale jestli je black, homo, muslim, fluidní pohlaví apod)
A proto je systém čím dál více prorostlý idioty.
A proto dopadne stejně jako reálný socialismus.
Ceny energií, nedostatek aut, nedostatek čipů, hrozící nedostatek potravin. nedostatek a nestabilita dodávek energií (díky zelenému maoismu) atd jsou jen předkrm, co nás čeká, když máme ve vedení čím dál více kreténů
Vlastně už jen samé kretény – teď už jenom čím dál větší
Jediný funkční mechanismus v socialismu pro eliminaci neschopnosti a korupce měl Stalin – čistky, výměny pozic („rotace kádrů“ – než se kdo stačil někde usadit a vytvořit s i vazby pro pohodlný život a pro možnost přikrádání, tak už byl někde jinde, kde nikoho neznal, takže nestihl zlenivět a nestihl začít krást a ojebávat)
PS To je pouhé konstatování fuknčnosti, nikoli adorování Stalina. Pouze konstatuji, že tehdy reálný socialismus fungoval – industrializace, vítězství ve WW II a porážka nacismu (na které celý slavný Západ jen přicmrdával, když už bylo vše hotovo). atd
Jednoduché – reálný socialismus neměl dlouhodobě spolehlivý mechanismus eliminace id*otů z řídících funkcí.
A tím pádem došlo postupně k naprosté kumulaci neschopnosti v řídících strukturách
Kapitalismus, skutečný kapitalismus, tento mechanismus měl – neschopní dědicové firmy přišli o firmu a tím byla eliminována neschopnost z řídících struktur. (Navíc byl samo preventivní tlak na schopnosti a úspěch atd, aby nedošlo ke krachu firmy).
S pádem reálného socialismu zanikl i kapitalismus, přestože se tváříme, že existuje, a nahradil ho zvláštní systém polo-feudálního korporátního fašismu, ve kterém rozhodují hlavně kontakty na státní aparát, dotace, subvence, výjimky, povolení a podvodné, předražené státní zakázky. A ideologie – BLM, GLBTQ+, zelené šílenství, 102 pohlaví a jejich podíl na vedoucích pozicích, atd
Systém už opět neeliminuje id*oty, naopak je posouvá do řídících funkcí (Biden, Leynová jsou nejviditelnější příklady, ale je i v korporacích, kde rozhodují nikoli schopnosti manažera, ale jestli je black, homo, muslim, fluidní pohlaví apod)
A proto je systém čím dál více prorostlý id*oty.
A proto dopadne stejně jako reálný socialismus.
Ceny energií, nedostatek aut, nedostatek čipů, hrozící nedostatek potravin. nedostatek a nestabilita dodávek energií (díky zelenému maoismu) atd jsou jen předkrm, co nás čeká, když máme ve vedení čím dál více kre*énů
Vlastně už jen samé kre*ény – teď už jenom čím dál větší
Ano. Kdo neměl za komančů rudou knížku, těžko se mohl stát ředitelem.
Obdobně dnes. Kdo nemá stranickou knížku partaje, která je aktuálně u moci, nedostane lukrativní job ve státní správě.
Proto se za minulého režimu dostávali k moci i hlupáci, kteří díky inteligenci či zkušenostem na vedoucí funkci neměli a díky členství v KSČ přeskočili ty schopné.
Dnes vidím zásadní problém v soukromých školách. Ty byly zřízeny právě proto, aby VŠ vzdělání získali i hlupáci, co na to intelektuálně nemají, ale jsou správně ideologicky nastavení, a bez VŠ by nemohli obsadit vysoké či finančně zajímavé státní posty.
„Dnes vidím zásadní problém v soukromých školách. Ty byly zřízeny právě proto, aby VŠ vzdělání získali i hlupáci, co na to intelektuálně nemají, ale jsou správně ideologicky nastavení, a bez VŠ by nemohli obsadit vysoké či finančně zajímavé státní posty.“
Já bych v tom problém neviděl. Ať si hlupáci zaplatí nějaký diplomy. Problém státní správy je, že jim stačí tohle lejstro a nezkoumají, zda něco člověk opravdu umí. Ale co by taky člověk od státu chtěl…
V soukromé sféře (alespoň kde se pohybuji) už se na diplomy dávno nehraje, stačí když člověk něco umí. Programátor bez vejšky, kterej ale umí programovat nám stačí.
Programátor, který pochyboval o tom, že převaha mužů v branži programátorství nad ženami nemusí být zrovna jejich útiskem toxickým bílým mužem se zrovna progresu v nadnárodní, globalistické IT nedočkal. Pokud si u vás v ancap. s.r.o. hrajete na něco jiného, tak jste jen lokální bizár.
Kecáte
1. Pracoval jsem v několika nadnárodních korporacích a nikdy se mne nikdo na názor o převaze mužů v IT nad ženami neptal. Pár ženských tam i pracovalo.
2. Pokud mluvíte o nějakém touženém progresu v IT, zřejmě jste nikdy programátorem nebyl. Normální programátor chce programovat, ne vysedávat jako manažer na meetinzích. Jediný progres o který mu jde, je ten na výplatnici. A ten má zajištěn, pokud není líný měnit místo (nebo tím aspoň vyhrožovat).
Byl to chlap, programátor v USA, tuším Google, a napsal ve firemním emajlu něco jako, že žádný skleněný strop pro ženy programárorky ve skutečnosti není.
Když tady uvádíte poučky o stanovování cen potravin, tak vedle IT živňostáku vedete i večerku?
Tak jo, našel jste jeden příklad z USA, kde se bůhvíkomu nelíbilo, co rozeslal nějaký programátor v korporaci. Udělal jste z toho nějaké zobecněné pravidlo pro všechny korporáty a všechny země?
Víš co blbečku, až dojdou brambory budete všichni programátoři khovnu! Pak pochopíš budulíne proč měl horník vyšší plat než ty! Sklouzneš do pozice influcera, kde jaký annonymous z tebe udělá vodní mlýnek, teplý čůrek na lopatky.
Já naopak ten problém v soukromých školách vidím jako zcela zásadní.
Bez tohoto „papíru“ by totiž řada blbců nemohla škodit ve státní správě. A protože byly ve státní správě nastaveny nějaké podmínky na vzdělání, tak vznikly soukromé školy, kde není cílem někoho ze školy vyhodit, neboť by přišly o školné, a tak se snížila úroveň vzdělání, aby to ti blbci absolvovali.
Vzpomínáte, jak např. staří policajti před důchodem museli na VŠ, tak si zvolili v naprosté většině případů obor „speciální pedagogika“, tedy učitelství. Přinesli pak papír, že mají VŠ, nadřízeným to stačilo, zákonu bylo učiněno zadost. Co na tom, že studovali učitelství pro poruchy učení děti s dys….., což jim v praxi bylo zcela na prd.
Ještě doplním. Souhlasím s Vámi, že v soukromém sektoru je to jedno, jaké má dotyčný vzdělání. Důležité je, co umí.
Problém je právě ten státní sektor, kam se napáskovali právě ti, co toho moc neumí, papír o vzdělání mají většinou ze soukromých škol (viz. např. Černochová) a jenom škodí.
Ta situace je vlastně tragikomická. Prvotní problém je, že stát neumí poznat, zda někdo něco umí, tak se začal spoléhat na lejstro o titulu. To samozřejmě vyvolalo poptávku po prázdných titulech. No a kde je poptávka, objeví se i nabídka. Takže některé soukromé školy tyto tituly nabízejí jako reakci na neschopnost státu. Myslím, že správné řešení by bylo vyřešit příčinu a ne druhotný problém.
To Petr Zdeněk 26.8.2022 13:35:40
Nejsmutnější je, že korupční diplomiádu začaly hrát i státem zřizované instituce. Viz Plzeňská práva za děkanátu Milana Kindla.
Mám pocit, že se nejedná o selhání jednotlivce, ale o systémovou snahu demoralizovat, debilizovat a korumpovat tuzemskou populaci. Nejde totiž jen o diplomy, ale především o následky inkluzivního školství a zavádějící teze, že každý má nárok na vzdělání bez ohledu na schopnosti.
Tak se stalo, že ziskové podniky neměly dostatek kapitálu pro další rozvoj, zatímco ze ztrátových se staly černé díry permanentně hltající dotace.
————–
Tak to mi nějak nápadně připomíná dnešek – dotace západoevropským zemědělcům násobně vyšší než dotace východoevropským zemdědělcům, soláry, větrníky, dotace na mosty pro ježky, dotace na neziskovky propagující 102 pohlaví a destrukci vlastní civilizace……
…Předražené státní zakázky a byrokracií daný monopol pro mega-korporace (zbrojaři, Big Pharma např.) a čím dál větší teror vůči produktivním malým a středním firmám….
Během budování průmyslu v SSSR vznikly na březích Aralského moře továrny pro zpracování ryb. Na tom by ještě nebylo nic špatného. Jenže moře začalo časem vysychat, neboť jeho přítoky začaly být využívány pro zavlažování bavlníkových plantáží. (Sovětský svaz potřeboval ohromné množství bavlny nejen kvůli textilnímu průmyslu, ale i jako surovinu pro výrobu střeliva.)
Továrny časem již nestály na břehu moře a o něco později zmizely i ryby kvůli vysokému obsahu soli ve vodě. Přesto se sovětský režim zdráhal je zavřít: kvůli zaměstnanosti. Ryby se proto ke zpracování dovážely až ze Severního moře. Pouhý pohled na mapu ukáže, jak neuvěřitelně neefektivní tato cesta podpory zaměstnanosti musela být.
———————
To my pro změnu rušíme výrobu cementu v EU, protože výroba cementu produkuje CO2.
A tak cement dovážíme z Indie, kde se při výrobě cementu vyprodukuje dvakrát více CO2 na tunu cementu než v Evropě (zastaralost technologií)
A při dopravě toho cementu z Indie se vyprodukuje ještě další CO2
A tím snižujeme celosvětovou produkci CO2
Myslím, že dovoz ryb ze Severního moře k Aralskému moři je proti tomu rozumná strategie
nebo taky dovážíme statisíce negramotných a neintegrovatelných, líných pasáků koz z Arfiky, o kterých tvrdíme, že to jsou univerzitně vzdělaní lékaři, inženýři a doktoři věd ze Sýrie, a od těchto negramotných a práce neschopných lidí očekáváme, že pozvednou technologickou úroveň Evropy a budou svojí prací vydělávat na důchody Evropanů
Ti co tomu poroučeli to chtěli vlastnit asi s představami možná „pohlavárů klerofeudálního absolutismu který se vyrýsovává z oligarchiády s plíživým deep state a zdefraudovali to do hrůz které nevidí jen slepý z direkce mamomem postižených.
https://www.youtube.com/watch?v=52zIso8OEuQ
https://www.youtube.com/watch?v=9a—cJa5-E
možná Kohout ani neví, co vlastně napsal, jeho popis cosialismu i kapitalismu je poměrně přesný, nicméně nevím, jestli chápe, že oba „systémy“ nejsou životaschopné ze stejného důvodu a tím je lidské hovadství
cituji a modifikuji:
„Podnik ve společenském vlastnictví mnoha akcionářů není v konečném důsledku vlastněn nikým. Chybí přímý vztah vlastníka a jeho přímá zodpovědnost. Důsledkem je nezájem, šlendrián, podprůměrnost, zaostávání a nakonec kriminální jednání“
To je mega blábol. Jen jeden příklad prémii. Zemědělské družstvo je vyplácelo někdy kolem března podle toho jak hospodařili. Platilo to i u průmyslových podniků. Můj otec byl ředitel. Dubnová známka v komunistickém průkazu za 400 nebyla nic výjimečného v osmdesátých letech. Komanči platili 1% z platu za známku. Tak si každý může udělat obrázek. Když výsledky byly ok,kolik brali. Ten co to napsal je hňup…
„Ten co to napsal je hňup“
Ale tak samozřejmě, za socialismu byl na prvním místě zákazník. Ten výběr výrobků v obchodě, až oči přecházely…
nevím nevím kdo je tu (rudý) hňup milý pane, jsem si nevšim že v 1989 vyhráli ti vaši poplatníci 1% , ale jste dokonalá ukázka materiálu
Jeden moudrý muž řekl: zvonís klíčema jak hňup. Myslíš, že budeš mít plný obchod. To ano,ale braku, který si později ani nebudeš moct dovolit
Jaký že to padl socialismus? Ten Sovětského stylu socialismus, on jiný ani nebyl protože šovinisticky Rusáček, měl patent na socialismus a jiné socialismy netoleroval viz ČSSR 1968. Protože Rus nepoznal jinou formu vlády než tu perverzní carskou tak i ten jeho socialismus byl takový perverzní. Díky vojenské převaze ho pak vnutil ostatním jež pro něho nebyli rovnocenní partneři ale jeho podřízené kolonie, které hospodářsky vykořisťoval. Protože to vykořisťování značně přehnal, tak nastal ekonomický úpadek. NeRusové chtěli tomuto úpadku předejít a tím vlastně socialismus v jiné formě zachránit proto připravovali různé hospodářské a politické reformy. Dogmatický Rus to považoval za odmítání své autority a reformátory pronásledoval. Mohl to dělat tak dlouho dokud jeho sovětský model socialistického hospodářství nezkolaboval. Gorbačov se stal reformátorem ovšem již bylo prostě pozdě. Jelcin žárlil na Gorbačovovu pozici Prezident SSSR a proto se rozhodl SSSR rozpustit a tím Gorbačovovu funkci Prezidenta SSSR zrušit. Druhořadý prezident Ruska kým Jelcin byl se najednou stál prvořadým. SSSR byl mnohem větší než Ruská federace ale po rozpadu byl Jelcin prezident Ruské federace tedy největšího státu svět sice menšího než SSSR a hlavně Gorbačov mu už nepřekážel. Jelcin byl typický ruský mužík co může ve vodce i plavat. Kde je dnes Rusko a kde je dnes třeba Čína, kde si ten socialismus nenechali ovlivňovat Kremlem. Takže asi tak. Prvotní příčina je v ruské mentalitě, která měla neblahý vliv na stav socialistického systému u NeRusů. Rusy je třeba převychovat nebo utopit v Severním ledovém oceánu.
Mohl byste prozradit, který socialismus nepovažujete za perverzní? Každý socialismus se snaží brát peníze těm, co je vydělali a dávat těm, co je nevydělali. Nebo se plést do dohody dvou svéprávných lidí. To považuji za perverzní já.
Demokratický socialismus kde je smíšená forma vlastnictví a kde je plánované hospodářství pouze doplněk toho tržního které jede podle pravidel hry a které je založeno na lidovém kapitalismu. Lidový kapitalismus rovná se demokratický socialismus a obráceně. Ale to je přesně to je proti srsti ruské verzi socialismu a zároveň je to proti verzi kapitalismu plutokratů. Baťa nebo Adriano Olivetti měli problémy jak se starými kapitalisty tak s komunisty. Prostě ti kdo si jdou vlastní cestou vadí těm kteří tvrdí že jen jejich cesta je ta správná.
To Ekofolog 26.8.2022 23:04:35
Myslím, že se mýlíte. Ten demokratický socialismus = lidový kapitalismus je kočkopes a anachronismus, který se pokoušeli zavádět v DDR, PLR i Rumunsku a Jugošce. Asi si to už nepamatujete, ale nikde, opakuji NIKDE nefungoval a byl zlikvidován. Zkuste si odpovědět na otázku: Proč nebyl nikde úspěšný a po 89. nebyl v RF, ani jinde, tento model nastolen?
V současnosti se jede smíšený model na Západě. Ekonomická nadvláda korporací spojená s totalitním státem, který se zbavuje svých kompetencí ve prospěch internacionálního propojení – globalizace. Stát používá silové prostředky proti vlastním občanům s cílem zbavit je zbytku osobních svobod, donutit je sklopit hlavu ke slepé aposlušnosti vůči státní autoritě, která za občana a proti jeho vůli zajistí přechod společnosti do otroctví v NWO. A to NWO (reálná globalizace) je onen cíl všech teoretiků M-L: reálný komunismus. Každému vyvolenému podle jeho ptřeb a gojům otroctví při jejich zajišťování.
Jestli si přečtete diskusi, nebo jen mé komenty, tak to tam máte snad srozumitelně vysvětleno.
Socialističtí plánovači věřili, že jisté druhy zboží jsou sociálně cennější než jiné. Potraviny měly zápornou daň z obratu, luxusní zboží (včetně například elektroniky a domácích počítačů)
——
FGS, když skončil socialismus, tak osobní počítače prakticky teprve pomalu začínaly – a to včetně západní Evropy…
Nemohl by p. Kohout psát o něčem, o čem něco ví?
Mily autore, di s temy bolseviky tam kde slunce nesviti. Me je dnes sumak co bylo pred 30,40,50 lety. Ja ziji tedka a spis me zajima, co bude, nez co bylo. To uz stejne nezmenime. Lidi jsou, byli a budou svine a politika ty nejvetsi hajzly tahla vzdycky. Spis me zajima plyn, elektrika a budoucnou te nasi zeme!