Miliony pro manažery ČEZu? Problém je jinde, ve státních zásazích do ekonomik
Sdílejte článek:
PL/LUBOŠ ZÁLOM
Přestože Evropská unie přijímá jeden sankční balíček proti Rusku za druhým, podle místopředsedy Svobodných Luboše Záloma je důležité, abychom se především sami nestříleli do nohy. „Pokud je dlouhodobým cílem znepříjemňovat život řidičům, pak možná embargo na dovoz ropy bude z jejich pohledu úspěchem. Další zvýšení cen pohonných hmot způsobí, že určitá část lidí si prostě provoz svého auta nebude moci dovolit. Bude se méně jezdit a zelení aktivisté budou spokojeni,“ domnívá se Zálom, který největší problém shledává ve státních zásazích do celé ekonomiky, včetně energetiky. „Podstata problému je v nesmyslně nastavené politice, v zelené energetice, v absurdním systému obchodovatelných emisních povolenek,“ komentuje další vlnu zdražování energií Luboš Zálom.
Lídři zemí Evropské unie se shodli na dalším balíčku sankcí proti Rusku, tentokrát především na embargu na dovoz ruské ropy do zemí EU. Co na to říkáte?
.
Vlastně musím opět konstatovat, že postrádám nějaký strategický výhled, jak konkrétně tento další balíček sankcí Rusko poškodí, jak dlouho to bude trvat, a co budeme dělat, když výsledek nebude takový, jaký se očekává. Skoro mi připadá, že se žádná kritéria úspěšnosti nestanovují. Ani bezpečností nebo vojenské, ale ani ekonomické, včetně snahy o to, abychom se především nestříleli do nohy my sami. A třeba zde úspěšnost spočívá ve skutečnosti v něčem jiném. Nepřátelství politiků Evropské unie vůči automobilové dopravě je všeobecně známé. Pokud je dlouhodobým cílem znepříjemňovat život řidičům, pak možná embargo na dovoz ropy bude z jejich pohledu úspěchem. Další zvýšení cen pohonných hmot způsobí, že určitá část lidí si prostě provoz svého auta nebude moci dovolit. Bude se méně jezdit a zelení aktivisté budou spokojeni. Jak budou spokojeni občané, to je věc druhá. Zatímco ve Francii snad stále ještě funguje hnutí Žlutých vest, u nás zatím nic takového nevidím. Pokud se ukáže, že nový balíček sankcí už bude pro naše občany příliš, vyjdou do ulic? Jedna věc je nějakým způsobem strategicky poškodit Rusko. Ale druhá věc je hnát naše občany na ekonomická jatka.
.
Proti embargu na ruskou ropu se stavilo především Maďarsko, kterému však nakonec „stačil“ příslib EU, že v případě problémů nenechají Maďarsko na holičkách. Jak si tento kompromis vysvětlujete?
.
Možná Maďarsko potřebovalo ukázat vůči Evropské unii sdílnější tvář. Volby již proběhly, teď je opět čas na reálnou politiku. Dokážu si představit, že Orbán nemá potřebu být za každou cenu za potížistu a věří tomu, že když ustoupí v jedné věci, získá tím pozici k vyjednávání o něčem jiném. A nakonec pokud by se ukázalo, že se Maďarsko dostává do nepřekonatelných problémů a přísliby z Bruselu nebudou naplněny, není nic snazšího než od embarga ustoupit a dál si vztahy s Ruskem řešit po svém. Můžeme si být jisti, že Orbán ve skutečnosti udělal to, v čem pro sebe vidí největší výhodu. Nemyslím si, ale možná mi to nějaký odborník na maďarské záležitosti vyvrátí, že Orbánovi leží na srdci nějaké „vysoké ideály“, nějaký civilizační střet tzv. Západu s Ruskem, jak se to snaží pateticky a dost falešně líčit třeba naši politici. Spíš by mě zajímalo, co na tento kompromis říkají nekritičtí Orbánovi zastánci. Vždyť teď může každý říct: vidíte, vždyť i ten zaťatý Orbán nakonec ustoupil a postavil se za správnou věc!
.
Premiér Petr Fiala oznámil, že Česká republika má z tohoto embarga vyjednanou výjimku na 18 měsíců. Považujete to za úspěch české diplomacie?
.
Nepovažuji. Samotná výjimka nic neznamená, pokud nebudeme schopni těch osmnáct měsíců nějak smysluplně využít. Navíc v tom vidím spíš prázdné gesto, i ze strany Evropské unie. Nikdo neví, co bude za rok a půl. Dokážu si představit, že pokud válka skončí nějakým patem, začne Evropská unie pod vlivem Německa uskutečňovat nějakou novou Ost-Politik, nějaký proces normalizace vztahů. Ostatně prezidentem Ruska nemusí být za rok a půl vůbec Putin ale někdo úplně jiný. A všimněme si, že jako hlavní symbol zla je označován Putin. Dokážu si tedy představit, že vztahy mezi někým novým a současnou politickou garniturou Evropské unie se budou zakládat na něčem úplně jiném. Například i na tom, že Evropa by to bez ruské ropy měla opravdu velmi těžké. Nevěřím tomu, že se ji v dohledné době podaří plnohodnotně nahradit jinými zdroji, tak, aby na tom Evropa ekonomicky nekrvácela.
.
ČEZ v minulých dnech oznámil, že pro některé klienty zásadním způsobem navyšuje cenu elektrické energie. Zároveň vyšlo najevo, že si členové představenstva této polostátní energetické firmy rozdají na odměnách desítky milionů korun. Je to podle vás v pořádku? Měl by v této chvíli stát nějak zasáhnout?
.
Pokud by šlo čistě o soukromý subjekt, pak samozřejmě nemá nikdo co mluvit do toho, jaké si představenstvo vyplácí odměny. Polostátní firma, která navíc funguje v oblasti, kde trhu není dovoleno normálně fungovat, by se ale měla asi posuzovat trochu jinak. Ve chvíli, kdy si lidé lámou hlavu, jak zaplatit svoje účty za energie a sám ČEZ zrovna v těchto dnech vydal nové ceníky, kde počítá s dalším zdražením, takový krok vzbudí velké vášně. Na druhou stranu, kdo určí, jaké odměny jsou přiměřené? A pokud by měl zasáhnout stát, měl by třeba i posuzovat, jestli ČEZ náhodou nevyplácí příliš vysoké dividendy svým akcionářům? A jaká dividenda a jaká odměna je vlastně přiměřená? Když odhlédneme od emocí, pak musíme uznat, že samotné odměny představenstvu přece nejsou podstatou toho problému. Ta se skrývá jinde. Ve státních zásazích do celé ekonomiky, včetně energetiky. V nesmyslně nastavené politice, v zelené energetice, v absurdním systému obchodovatelných emisních povolenek. Tam bychom se měli zaměřit. Poukazovat na odměny pro představenstvo ČEZu je sice mediálně vděčné, ale odvádí to naši pozornost úplně jinam.
.
Statistici oznámili, že hrubý domácí produkt České republiky se v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšil meziročně o 4,8 procenta, což je o jeden procentní bod více, než v předcházejícím kvartále. O čem to podle vás svědčí? Daří se české ekonomice lépe zvládat krizi, než se očekávalo?
.
Já se domnívám, že ekonomické jevy je potřeba posuzovat v delším časovém období. Pokud česká ekonomika krizi zvládá, je to pěkné, ale počkal bych si na dlouhodobější vývoj. A navíc, makroekonomické agregáty nedokáží postihnout stav ekonomiky v celé šíři. Ekonomika, to nejsou tabulky statistiků, centrálních bankéřů a vládních plánovačů. Ekonomika, to jsou lidé, jednotlivci. Je důležité, jak se ve skutečnosti daří jim. A já si myslím, že důsledky zvyšování cen energií a důsledky růstu cenové hladiny na lidi teprve postupně dopadnou. Pokud například lidé očekávají, že inflace dále poroste, neznamená to, že mnoho z nich začalo utrácet za věci, jejichž nákup třeba odkládali? Nemůže to znamenat, že si lidé chtějí ještě něco užít, dokud nejsou ceny třeba o polovinu vyšší, a nevyrazí teď houfně na zahraniční dovolenou, která může být na několik příštích let poslední? Podle mě k optimismu žádné důvody nejsou…
Vážení čtenáři, chtěli bychom Vám všem poděkovat za finanční pomoc, kterou vyjadřujete podporu Pravému prostoru. Díky Vám tak můžeme stále nezávisle publikovat a pracovat na dalších vylepšeních. Níže uvedený graf představuje, kolika procenty nám Vaše příspěvky (dobrovolné předplatné) pomáhají na nutné měsíční náklady na provoz a zachování existence PP.
S úctou a pokorou děkujeme za jakýkoliv příspěvek, který nám společně pomůže PP dále rozvíjet. Můžete tak učinit platbou přesPayPal, poslat Bitcoin na adresu: 3HPkQ31E6U9Y9HhVSc1f2DXMkbmWq1ttJ5 nebo příkazem na účet: 4221012329/0800 (Pro platby ze zahraničí: IBAN: CZ07 0800 0000 0042 2101 2329, BIC: GIBA CZ PX), QR platby
Pokud chcete podpořit PP a nechcete, abychom mezi dárci zveřejnili vaše jméno, stačí do zprávy pro příjemce uvést: Anonym. Pokud máte zájem o vydání potvrzení o poskytnutí daru (např. pro daňové účely), napište nám na redakční mail redakce@pravyprostor.net
Příspěvky za měsíc ÚNOR 2025: **********************************************
RNDr. Richard Čapek CSc. 400,- Kč, František Šmíd 1000,- Kč, Karel Vávra 200,- Kč, Zdenka Rýznarová 250,- Kč, Václav Červinka 200,- Kč, Petr Včelka 1500,- Kč, Radek Bláha 300,- Kč, Ivo Pimper 500,- Kč, ing. Jan Dvořák 100,- Kč, Dana Lufinková 100,- Kč, Miroslav Andreska 300,- Kč, David Bezděk 50,- Kč, Anonym 200,- Kč, Ladislav Konopka 400,- Kč, Jaroslav a Dana Berkovi 1000,- Kč, RNDr. Václav Vohánka 1000,- Kč, Marek Janicko 500,- Kč, Lubomír Štěpán 250,- Kč, Renata Lechová 200,- Kč, Karel Klouček 500,- Kč, Martin Vacek 500,- Kč, Ludmila Kárská 100,- Kč, Pavel Barvínek 91,23 Kč, Jiří Kobližka 400,- Kč, Anonym 70,- Kč, Jiří Randák 500,- Kč, ing. Tomáš Šimčík 200,- Kč
Celkem za měsíc: ... 10 811,23 Kč
Vybráno 24.00%
Chci vlastní ikonu u diskuzních příspěvku. Jak na to?
Podle českých zákonů jsme povinni na žádost orgánů činných v trestním řízení poskytnout veškeré informace o vás shromážděné systémem (IP adresa, pošta, vaše příspěvky atd.). ) Žádáme vás, abyste do diskuze na naší stránce nedávali komentáře, které by mohly naplnit skutkovou podstatu některých trestných činů zmíněných v trestním právu. Zejména nezveřejňujte příspěvky rasistické, podněcující násilí nebo nenávist na základě pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národnostního nebo společenského původu, národnosti nebo etnické skupiny atd. Zjistěte více o povinnostech diskutéra v pravidlech našeho portálu, které je povinen prostudovat každý diskutér. Zveřejněním diskusního příspěvku potvrzujete, že jste studovali, pochopili pravidla a berete za svůj příspěvek plnou zodpovědnost.
Jak přidat ikonu Pravého Prostoru na plochu mobilu či tabletu? Návod ZDE.
Náhledové fotografie k článkům jsou většinou ilustrační.
Pane autore, vy jste ekonomický barbar. Jastliže se HDP zvedlo o 5 procent a inflace o 10 procent, tak to nejspíš nebude růst….Největší růst HDP mělo Německo za Výmarské republiky….
Mokele Membe
08:48:05
Petr Zdeněk
10:26:13
Gogo, Vy jste někde našel větu, kde Zálom tvrdí, že ekonomika roste?
Jonas
05:46:05
Pane Zalome,
jako vždycky jste na naprostem omylu. Problem s ČEZem
a s vysokymi cenami elektřiny je pravě v tom, že ČEZ nezustal statnim podnikem. Jako polosoukroma firma ma soukrome akcionaře, byť minoritni a jeho poslanim je generovat maximalni zisk (ať to občany stoji co to stoji). A kde se generuje nejlip takovy zisk? No přece na burze.
Jako statni firma by ČEZ sloužil statu a občanum a nemusel by obchodovat v zajmu soukromych akcionaři na zahranični burze. Navic elektřina se ze země na burzu nevyvaži, zustava doma kde se spotřebuje. |Na burze pouze proběhne fiktivni operace, kdy se cena z vyrobnich 25 haleřu na kWh zvedne na 10 Kč za KWh.
Kontrolni otazka: vite kdo vlastni většinovy balik akcii mezi soukromymi akcionaři ČEZu, kteři dohromady vlastni menšinovy balik cca 30% všech akcii ČEZu? Ja vam to prozradim. Vlastni ho americke banky a americke hedgeove fondy. To kvuli nim a zbytku SOUKROMYCH AKCIONAŘU ČEZu MAME TAK VYSOKE CENY ZA ELEKTŘINU (jedny z nejvyššich v Evropě) a tam kde jsou energeticke firmy plně ve vlastnictvi statu maji ceny mnohonasobně nižši. To kvuli soukromym akcionařum ČEZu maji manažeři ČEZu takove nemravne odměny. O co vic ČEZky oškubou česke ovečky, o to vic mlaskaji soukromi akcionaři ČEZu, o to vic mlaskaji politicke ošipane ve Strakofce v čele s fialovym Fialou a o to nemrabvnějši odměny maji managoři ČEZu.
Takže už tradičně za vaše blaboleni
Maximus
06:36:53
Nemáte úplně pravdu, ono je to složitější. Ve hře jsou americké fondy, které vlastní polovinu z těch 30% minoritních akcionářů a jen doplním, co v tomto odkazovém článku – není uvedeno, ty fonty (State Street aj.) patří, resp. jsou ovládány Rothschildy a Rockefellery. Jsou chytří, takhle luxují spoustu zemí, u nás jim patří potažmo např. Veolia aj.:
Zde je neskutečné vysvětlení, proč je elektřina v Česku drahá, čtěte pozorně a hlavně se nerozčilujte, Péťa je v prdeli a je to poslušný chlapec:
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
https://www.epochtimes.cz/2022/04/28/tento-dokumentarni-film-dokazuje-ze-v-roce-2020-dochazelo-k-rozsahlemu-nelegalnimu-obchodovani-s-hlasy-v-usa-rika-reziser/
Pane autore, vy jste ekonomický barbar. Jastliže se HDP zvedlo o 5 procent a inflace o 10 procent, tak to nejspíš nebude růst….Největší růst HDP mělo Německo za Výmarské republiky….
Gogo, Vy jste někde našel větu, kde Zálom tvrdí, že ekonomika roste?
Pane Zalome,
jako vždycky jste na naprostem omylu. Problem s ČEZem
a s vysokymi cenami elektřiny je pravě v tom, že ČEZ nezustal statnim podnikem. Jako polosoukroma firma ma soukrome akcionaře, byť minoritni a jeho poslanim je generovat maximalni zisk (ať to občany stoji co to stoji). A kde se generuje nejlip takovy zisk? No přece na burze.
Jako statni firma by ČEZ sloužil statu a občanum a nemusel by obchodovat v zajmu soukromych akcionaři na zahranični burze. Navic elektřina se ze země na burzu nevyvaži, zustava doma kde se spotřebuje. |Na burze pouze proběhne fiktivni operace, kdy se cena z vyrobnich 25 haleřu na kWh zvedne na 10 Kč za KWh.
Kontrolni otazka: vite kdo vlastni většinovy balik akcii mezi soukromymi akcionaři ČEZu, kteři dohromady vlastni menšinovy balik cca 30% všech akcii ČEZu? Ja vam to prozradim. Vlastni ho americke banky a americke hedgeove fondy. To kvuli nim a zbytku SOUKROMYCH AKCIONAŘU ČEZu MAME TAK VYSOKE CENY ZA ELEKTŘINU (jedny z nejvyššich v Evropě) a tam kde jsou energeticke firmy plně ve vlastnictvi statu maji ceny mnohonasobně nižši. To kvuli soukromym akcionařum ČEZu maji manažeři ČEZu takove nemravne odměny. O co vic ČEZky oškubou česke ovečky, o to vic mlaskaji soukromi akcionaři ČEZu, o to vic mlaskaji politicke ošipane ve Strakofce v čele s fialovym Fialou a o to nemrabvnějši odměny maji managoři ČEZu.
Takže už tradičně za vaše blaboleni
Nemáte úplně pravdu, ono je to složitější. Ve hře jsou americké fondy, které vlastní polovinu z těch 30% minoritních akcionářů a jen doplním, co v tomto odkazovém článku – není uvedeno, ty fonty (State Street aj.) patří, resp. jsou ovládány Rothschildy a Rockefellery. Jsou chytří, takhle luxují spoustu zemí, u nás jim patří potažmo např. Veolia aj.:
Zde je neskutečné vysvětlení, proč je elektřina v Česku drahá, čtěte pozorně a hlavně se nerozčilujte, Péťa je v prdeli a je to poslušný chlapec:
https://aeronet.news/cednik-proti-drahote-premier-fiala-behem-interpelaci-sokoval-kdyz-neochotu-vykoupit-minoritni-akcionare-z-cezu-vysvetlil-tim-ze-cesky-stat-ma-v-podniku-jenom-vetsinu-cez-tak-bude-nadale-sdirat/
Omlouvám se vám, váš příspěvek se mi nezobrazil celý a tak jsem špatně reagoval. Velká omluva!
„Jako statni firma by ČEZ sloužil statu a občanum“
Prosím, prosím, ještě tu o Červený Karkulce.
„Jako statni firma by ČEZ sloužil statu a občanum“
Prosím prosím, ještě tu o Červené Karkulce.