Jak si univerzitní marxisté uvařili Západ
MAREK ŠPANĚL
Když na počátku devadesátých let dozníval jásot nad pádem železné opony a rozpadem Sovětského svazu v roce 1991, málokdo si všiml nenápadných náznaků toho, co mělo přijít. Ve chvíli domnělého triumfu liberální demokracie, který Francis Fukuyama oslavoval ve své eseji „Konec dějin a poslední člověk“, začal pod povrchem Západu klíčit myšlenkový proud, který ve skutečnosti přežíval již desítky let v zákoutích univerzit v New Yorku, Bostonu, Chicagu, Paříži či Frankfurtu. Jeho nositelé – Max Horkheimer, Theodor W. Adorno, Herbert Marcuse a další intelektuálové z Frankfurtské školy – prchali ve 30. a 40. letech před nacismem do Spojených států, kde jejich „kritická teorie“ zapustila kořeny v liberálním akademickém prostředí.
Moderní progresivismus v mnohém vychází z klasického marxismu, ale je odlišný. Vytvořila ho skupina autorů, označovaných dnes jako Frankfurtská škola. Byla to skupina sociologů a filosofů sdružených v Institut für Sozialforschung založeném roku 1923 ve Frankfurtu nad Mohanem. Frankfurtská škola formálně nepoužívala pojem „ideologie“ k označení svého vlastního intelektuálního směru. Naopak se vůči ideologii jako takové stavěla kriticky, neboť ji chápala jako falešné vědomí sloužící k udržení existujícího společenského řádu. Členové Frankfurtské školy svůj přístup nazývali především „kritickou teorií“ (německy „Kritische Theorie“). Ale stejně jako marxismus byla rozhodnuta změnit svět a podobně našla širokou odezvu zejména v bohatší a vzdělanější části společnosti. Její myšlenky, aniž by to bylo běžně známo, se postupně staly základní ideologií vládnoucích vrstev velké části moderního světa. Progresivismus je postaven na vědeckém materialismu a programově odmítá jakoukoliv transcendentní skutečnost – Boha, duchovní rozměr člověka či nadčasovou platnost morálních hodnot. Tento světonázor se šířil především díky Marcusovi, který inspiroval studentská hnutí roku 1968, a později díky teoretikům jako Kimberlé Crenshaw či Judith Butler, kteří v 80. a 90. letech rozvinuli obory jako postkoloniální a genderová studia či kritické teorie rasy a identity. Samotný termín „kritická teorie“ byl poprvé systematicky představen Maxem Horkheimerem v jeho eseji „Tradice a kritická teorie“ (Traditionelle und kritische Theorie) z roku 1937. Šlo o intelektuální projekt, který měl překonat omezení tradiční pozitivistické vědy a klasického marxismu tím, že se zaměřoval nejen na ekonomické, ale i kulturní, psychologické a ideologické aspekty společnosti. Cílem kritické teorie nebylo jen svět vysvětlovat, ale i měnit tím, že odhalí skryté mocenské struktury a ideologie, které brání skutečné emancipaci člověka.
Když Herbert Marcuse (1898–1979), jeden z kuchařů frankfurtské ideologické kuchyně, míchal svůj filozofický guláš, přišel s pozoruhodným zjištěním: moderní společnost sice přetéká technologickým blahobytem, ale pod povrchem je shnilá až do morku kosti. Zatímco jsme si mysleli, že věda a technika jsou našimi věrnými služebníky, Marcuse odhalil nepříjemnou pravdu – stali se z nich dozorci v digitální věznici našich duší. Inspirován Heideggerovou fenomenologií a Marxovým revolučním zápalem došel k závěru, že západní člověk se stal jednorozměrným jako papírová figurka. Technokratický rozum, pyšný na své úspěchy jako páv na své peří, nepřipouští žádnou kritiku – vždyť kdo by zpochybňoval něco, co tak skvěle funguje? Marcuse se rozhodl, že skutečná revoluce spočívá v přetvoření člověka a k tomu vytvořil učení, které jakoby bylo spojením učení Marxe a Freuda. Jádro revoluce pak viděl v lidské sexualitě. Frankfurtská škola, a zejména její přední představitel Herbert Marcuse, spojovala svou kritiku kapitalistické a byrokratické společnosti s teoriemi Sigmunda Freuda o potlačování lidského pudového života. Podle Marcuseho a některých dalších myslitelů této tradice se v moderních společnostech prosadilo potlačování sexuálních a obecně libidinózních energií ve prospěch ekonomické produkce, společenského pořádku a udržování autority. Tato represe byla podle Marcuseho nejen politická a ekonomická, ale též psychologická a kulturní.
Sexuální revoluce
V 60. letech, když sílila sexuální revoluce v západních zemích – zejména v USA a západní Evropě – byla tato vlna uvolňování sexuálních norem, tabuí a konvencí v souladu s kritikou společnosti, kterou nabízela Frankfurtská škola. Sexuální revoluce byla v očích těchto myslitelů nejen reakcí na prudérní a autoritářské mravní normy, ale také možným prostředkem k oslabení disciplinárních a manipulačních mechanismů pozdního kapitalismu. Rozvolnění sexuálních norem mohlo přispět k oslabení tradičních hierarchií, rodinných struktur a kulturních norem, jež udržují lidi v podřízenosti. Herbert Marcuse, autor knih jako „Eros a civilizace“ (Eros and Civilization, 1955) a „Jednorozměrný člověk“ (One-Dimensional Man, 1964), spojoval myšlenky Karla Marxe a Sigmunda Freuda do teorie, v níž se sexuální energie (Eros) potlačuje, aby společnost mohla efektivně fungovat jako výrobní a konzumní systém. V „Eros a civilizace“ rozvinul ideu, že za pokročilého průmyslového kapitalismu dochází k nadměrné a zbytečné represi základních pudů, přičemž osvobození libida (tedy i volnější, otevřenější přístup k sexualitě) by mohlo vést k uvolnění společenských tlaků, k větší tvořivosti a k překonání autoritářských či hierarchických struktur. Marcuse viděl sexuální revoluci jako potenciálně radikální prvek společenské změny. Neznamenalo to pouze, že lidé začnou otevřeněji mluvit o sexu nebo zpochybňovat manželství coby jediný legitimní rámec pro intimní vztahy. V širším kontextu to podle něj mohlo pomoci rozrušit i ty společenské formy, které opírají svou moc o vnitřní kontrolu člověka nad sebou samým (skrze potlačování tužeb a norem). Marcuse chápal osvobození sexuality jako součást širší emancipace – cestu k tomu, aby se jedinci mohli vymanit z manipulačních vzorců, jimiž je pozdně kapitalistická společnost udržuje v poslušnosti a konformitě.
Celkově tak kritická teorie vnímala sexuální revoluci jako jeden z potenciálních nástrojů, jak zpochybnit dominující systém a přispět k vytvoření méně represivní, svobodnější a tvůrčí společnosti. A tady přichází ta historická ironie: jeho učení, které mělo být protilátkou na technokratickou nadvládu, se samo stalo katalyzátorem toho, čeho se nejvíc obával. Dnešní progresivní elity, vyzbrojené jak Marcuseho teorií, tak digitálními technologiemi, vytvářejí systém kontroly, o jakém se frankfurtským filozofům ani nesnilo. Sociální sítě, algoritmy a umělá inteligence v rukách nových sociálních inženýrů představují možná největší výzvu pro svobodu lidského ducha v dějinách. Kdo by to byl řekl, že recept na osvobození člověka se promění v návod na jeho vylepšené zotročení? Ale protože žádný strom ani lidské dílo nerostou až do nebe, i tato teorie nakonec nepřežije srážku s realitou. Ve společnosti, kde se každý stará jen o uspokojení svých okamžitých nálad a potřeb, se totiž nerodí mnoho dětí. A tak je tento experiment tak jako tak odsouzen k zániku, pokud tedy snad nezažijeme technologickou výrobu a výchovu dětí-klonů, ke které nebudou rodiče potřeba.
Prosoc
Nová ideologie se každopádně stala třetí významnou socialistickou vlnou po nacismu (1933-1945) a sovětském komunismu (1917-1991). Zatímco Hitler přimaloval k rudé barvě socialismu bílou a černou se svastikou a Lenin se Stalinem rozvinuli rudou revoluci srpem a kladivem, progresivní socialismus si ponechal rudou a přidal zelenou jako symbol boje za planetu. Jeho duhová vlajka s černohnědým klínem symbolizuje práva menšin – skutečných i konstruovaných. Převrací přitom nacistický rasismus naruby: místo vyzdvihování „árijské rasy“ vyvolává pocity viny u většinové populace. Byl to tichý, téměř nepostřehnutelný proces a zvolil pomalou, převážně nenásilnou, ale o to účinnější metodu, jak ovládnout svět. Už nešlo o zabavování továren jako za Lenina, Stalina či Gottwalda, ale o postupnou erozi hodnot. Podobně jako nacismus spolupracuje progresivní socialismus s globálními korporacemi, což vede k posilování monopolů a likvidaci malých a středních podniků. S oběma totalitami sdílí posedlost sociálním inženýrstvím, kult zdraví (připomeňme obsesi „čistou krví“ v Třetí říši), touhu po sterilním prostředí a především fanatickou ekologii zaměřenou proti člověku samotnému, jak vidíme u skupin od Extinction Rebellion po bruselské zelené think-tanky.
V současné době tak vzniká bizarní propletení bezbřehého individualismu a zároveň naprostého kolektivismu. Člověk je pobízen k osvobození se od „okovů minulosti“ – ať už jsou to rodinné vazby, náboženská víra, či respekt k tradicím – ale musí se klanět novým dogmatům o rovnosti, diverzitě a inkluzi. Lidé, kteří pamatují totality 20. století, jako například středoevropská generace, co prožila nacistickou okupaci (1939–1945) anebo komunismus (1948–1989), mohou cítit silné deja-vu a jsou asi nejhlasitějšími odpůrci této progresivní proměny světa.
Odvržení víry a následná rezignace na rozum ve prospěch permanentní kritiky a relativizace morálních a nakonec i přírodních zákonů vedly k podivné směsici iracionality a emocí. Západní civilizace odvrhla nejprve víru a následně i rozum, což se naplno projevilo během pandemie COVID-19 (2020-2022), kdy se roušky staly talismany, „Věda“ novým náboženstvím a mediální experti věštci interpretujícími data. Tvůrci politik, inspirovaní touto mentalitou, posedlí chamtivostí anebo obyčejnou ješitnou touhou po moci, rádi utahovali šrouby regulace, což vedlo k dalšímu oslabení přirozených tržních mechanismů, tedy k fenoménu, na který už v meziválečném období upozorňovali myslitelé jako Ludwig von Mises či Friedrich Hayek.
Ekonomické základy tohoto upadajícího nového světa, často symbolizovaného klimatickými summity OSN (od Ria 1992 po Paříž 2015) a programy EU typu Zelené dohody, stojí mimo jiné na písku nekrytých peněz. Tak se vytváří iluze neustálého růstu a pokroku, která donedávna vcelku úspěšně zakrývala skutečný úpadek. Výroba peněz centrálními bankami – ať už Federálním rezervním systémem v USA, Evropskou centrální bankou či Bank of England – ale vytvořila velice křehký systém, který se zhroutí při jakémkoliv závažnějším otřesu. Státy ale nadále hromadí pyramidy dluhů a obyvatelstvo na úkor státu chudne, aniž by mu to bylo zřejmé. Vše se totiž děje pozvolna a nenápadně, i díky velmi zdařilým způsobům k odvedení pozornosti a také k naprostému informačnímu přesycení, ve kterém zkrátka vůbec nejde reagovat na rychlost změn a neustálého přísunu nových, často i protichůdných a neslučitelných informací.
Paradoxem je, že progresivní socialismus může dokončit dílo zkázy kdysi mocné a roustoucí Západní civlizace, které nacistický a bolševický socialismus kdysi začaly, a vzniklé ideové a civilizační vakuum může zaplnit radikální islám, jenž se ve všem staví do kontrastu vůči progresivistickým myšlenkám. Islamistické režimy, jako Írán nebo Talibánský Afghánistán, ctí rigidní hierarchie, náboženské právo šaría a netolerují morální relativismus, jenž je pro progresivní Západ tak typický. Dalším paradoxem proto je, že je to právě progresivismus, který stojí na straně islámských migrantů do Evropy a jejich migraci na Západ všemožně podporuje.
Jakpak je dnes u nás doma?
I ve střední Evropě, kde je zkušenost s nacistickým a komunistickým experimentem stále živá a dokumentovaná například v pracích historiků jako Vilém Prečan, Karel Kaplan či Timothy Snyder, tak získává progresivismus za vydatné podpory západních think-tanků, institucí a grantových programů na síle. V České republice vyrostla síť neziskových organizací, akademických pracovišť a aktivistických skupin, které prosazují tuto ideologii za podpory Evropské unie, Nadace Open Society Fund George Sorose a řady dalších nadnárodních aktérů z řad globálních korporací, velmi aktivní je v této oblasti třeba Google, i států, což je nejčastěji prováděno přímo ambásadami a z rozpočtů ministerstev zahraničí. Od útlého věku jsou už i děti v českých školách indoktrinovány multikulturalismem a fluidním pojetím sexuality a identity. Platí zde tak prastará poučka: pokud jdete pořád stejným směrem, můžete skončit tam, odkud jste kdysi utíkali. Přesně to se děje, když lidé, kteří si vyvzdorovali svobodu v roce 1989, nyní čelí snahám o subtilní omezování téže svobody v jiném ideologickém kabátě.
Západní civilizace stojí na rozcestí. Může se vrátit ke svým kořenům – židovsko-křesťanské spiritualitě a evropskému racionalismu, které daly světu koncept lidských práv a vědecký pokrok. Nebo může pokračovat v dalším experimentu o přetvoření člověka a utopický pokrok, který ale zatím vždy v dějinách vedl k úpadku a nelidským hrůzám.
BLOGOSVET.CZ
Kulo-vee! Specialne ku posladnemu odstavcu.
Ako protinazor:
„“Criminal lunatics” in the West want to bring about a future in which genocide is permitted, and it’s up to people who don’t agree with that to make a stand, Pink Floyd frontman and human rights activist Roger Waters has said.“
Zdroj:
https://www.rt.com/news/609412-waters-going-underground-interview/
V pripade ze cnzori gestapaatzkej vlady zatrhnu stranku otvorit hladajte:
Roger Waters/najnovsie interview
Mozete skusit:
https://x.com/GUnderground_TV/status/1868461652519354614
(maximalne dovolite stranke pouzit meno adresu???)
Tento pro mě zajímavý příspěvek mě jen potvrzuje moji domněnku že rozklad Západu nastal už dávno před nástupem Gorbačovské „PERESTROJKY“ a koncem SSSR.
Biedelbergský klub masových vrahů z grossovsky křišťálově čistýma rukama nenechal a nenechá nic náhodě !
Viz současnost.
Do nového roku mám jedno předsevzetí. Už ani čárku!
Ze života dnešních mladých. Přijde mladá maminka pro dítě do školičky.
Paní školková, letitá učitelka dítě přivede, rozmlouvá s mladou maminkou a jedním okem sleduje, jak si nasazuje botinečku a trochu mu to nejde a tak mu povídá, to musíš tu botičku….. a nedořekne. Maminka okamžitě přejde do útoku a zahřmí: no co to.. to, no vy mu nesmíte řiíkat, že něco nesmí. My z něho chceme vychovat svobodného člověka, na něho se nesmí s tím, že něco nesmí!!!!
Stalo se minulý týden někde v česku.
Frigo, bilderberský klub a ostatní ty kluby a světová fóra nikdy nebyly mozkovými centry. To je jenom šmíra na jevišti a na špagátkách. Scenáristé a režiséři nejezdí městskou dopravou.
Pane Nojo, librardi asi chtějí, aby jejich děcka chodily v mrazu bosé do školy jako za nejtvrdšího kapáče.
Proto mám pro jistotu dceru na škole v Japanu.
Takový traktát o Frankfurtské škole bez jediného výskytu slova žid?
Tak to je traktát na howno, když právě talmudistická destruktivní protibělošská židovina je na Frankfurtské škole to podstatné a z toho vychází. VŠICHNI ti protagonisté uvedení v článku jsou židi. A nejodpornější z nich je H. Marcuse, to je skutečná zrůda.
Dnes jsem si s maximem a KK pro změnu vypůjčili nicky 👇
„✌️čtenář PP✌️“, to jenom abyste věděli, KDO tu píše ty pýýčoviny.
ANO, jsem to já, Kocourek s Křížem v kalhotách ✝️
Francis Fukuyama byl především asiat, né indoarja.
Jeho myšlenky jsou destrutivní pro můj lid. Dobře nám tak. Vypadá to, že se tu zase pobijeme. Nejlepší hnojivo pro další generace …
Předmět: Orbán přijal novou ústavu. Maďaři ho milují.
U nás o tom ani ŤUK.
Orbán přijal novou ústavu.
Snížil počet poslanců z 380 na 199.“ „Snížil náklady na elektřinu, vodu a plyn o 25%
a pro podniky o 11% “ .
„Velmi rychle splatil dluh vůči MMF v důsledku velmi dobré daňové politiky a otevřel
ekonomiku směrem na Východ.“
Maďarsko nedluží žádné finanční instituci ani cizí zemi ani cent! “
Orbánovi se podařilo dostat nezaměstnanost na 3,8 %. Vytvořil 800 000 pracovních míst.
Přistěhoval se jeden milion nových maďarských občanů ze sousedních zemí.“
Matky mají 6 let placenou dovolenou, stát zvlášť poskytuje nízký úvěr na bydlení.
Za 8 let porodnost vyskočila o 46%. V Maďarsku je mimořádně silný rozvoj
sportovní základny – investuje 500 milionů eur do bazénů, hal a kluzišť.
Každý maďarský trenér, který vychová olympijského vítěze nebo světového mistra,
dostává 3000 eur měsíčně po zbytek svého života.“
Tak už víte proč?
To je totiž politik, který myslí na blaho svého národa! Stará se,
aby měli levný plyn a energie!
Nóó a copak NA TO říká naše fialová troska?
– Sláva Ukrajini !!!
https://cz24.news/rozklad-ukro-armady-u-kurska-opili-oficiri-narkomani-nahe-zenske/
Konečně! Konečně se to na frontě v dobré obrátilo, hned zítra odjíždím sloužit do polního bordelu banderovcům v Kurském kotli.
Nemytí banderovci nejsou změkčilí! Až uvidí mou nechutnou pyču, která je furt rozšklebená jako tlama krokodýla a vytejkají z ní prapodivné smrduté kapaliny, tak slavní gerojové ani nemrknou a půjdou zvesela na to!
Už si balím pleny a bombarďáky!
Крупный учебный и научно-исследовательский центр Республики Беларусь. Высшее образование в сфере гуманитарных и естественных наук на 12 факультетах по 35 специальностям первой ступени образования и 22 специальностям второй, 69 специализациям.
Source:
– science
science
Druhou prioritou bude spolupráce s vyučujícími se zaměřením na to, jak se o EU učí ve školách s cílem systematicky vysvětlovat, proč je členství Česka v EU důležité.
https://tvorimevropu.cz/2024/12/16/ministr-dvorak-se-chce-v-pristim-roce-zamerit-na-propagaci-evropskych-hodnot-tematem-bude-i-rozsireni-eu/
Fuj, Marku, ty jsi ale bú, psát na takovýto nechutný proputinovský a antisemitský webík.
A proč se nedrží jednotitulovaných soustruhátů na 3 000%, druhými od vztyčení vysíracího stožáru ZDROJE JSOU, všichni to říkají. Navic klika lůzršlechty na tom operuje co by svatém grálu s tím že to musí mít lehkoživkové v genech i s inkluzkami smernicovaných telpaných plastelíňáků pohlaváry a šlo to vždycky tak proč né teď užrany. Coco cca. 1:00:50
https://www.youtube.com/watch?v=PnRWRvRnfEQ
S židovsko-křesťanskymi koreny bezte do prdele. Z takovych sracek bych blil. Co ti autori maji porad s temi židovskými koreny?
Ideologie a filosofie jsou zlo. Kdo se jimi nechá indoktrinovat, jako by se nechal naprogramovat. Tím se z něho stává omezenec, který přemýšlí už jen v určeném rámci a určeným způsobem. Jenže autoři žádné ideologie nemohou počítat se vším. Proto každá ideologie jednou narazí. V nepředvídaných situacích si zakáže zdravý rozum a požaduje vše řešit stanovenými dogmaty. To vede k naprostým bizarnostem.
„Ale stejně jako marxismus byla rozhodnuta změnit svět a podobně našla širokou odezvu zejména v bohatší a vzdělanější části společnosti. “
Ano, Marxismus našel odezvu v bohatých zemích, proto byl asi Západ marxistický a Carské Rusko udělalo socialistickou revoluci. A to, že progresivismus vychází z marxismu vidíme v tom, jak se snaží znárodnit korporace. Ten článek psal blb. Jediné co má zde popisovaný progresivismus a marxismus společného je to, že pravičákům se obojí zdá levicové.
wow: Progresivismus vychází z marxismu vykastrovaného o tu ekonomickou část a doplněného převážně o zelené sračky. Hlavní důvod je, že korporace nebyly ochotné přispívat na volby stranám, které by měly v programu, že jim nějak pustí žilou. Jenže bez drahé volební kampaně obvykle nejdou vyhrát volby. Proto moderní levice sice hýří nápady na pomoc tomu či onomu, ale peníze na to si buď půjčuje, nebo je vytáhne z chudších lidí. Systém, který nedokáže poctivě zdanit vytvořený zisk, ale náramně dobře zdaňuje chudé lidi, nebyl seslán shůry. Vznikl právě kvůli tomu a pravice proti němu přirozeně nic nenamítá.
Komunisté o sobě také hlásali, že jsou pokrokoví, zatímco jejich odpůrci byli zpátečníci a reakce. Místo migrantů dováželi cikány z východního Slovenska, což vychází z levicové rovnosti. Pronásledovali nacionalismus, cenzurovali, poškozovali vlastní národ vyhazováním značných částek na pomoc zaostalým zemím atd. Po válce chtěli Slovensko přičlenit k SSSR, což není nepodobné snahám rozpustit ČR v Eurosvazu…
ta novodobá —prej )))
—Demokracie je to, co prospívá ekosocialistům
„Musí to vypadat demokraticky, ale my musíme mít všechno ve svých rukou“ (Walter Ulbricht na začátku května 1945).
Chtěli byste pár názorných příkladů? zde viz
https://journalistenwatch.com/2024/12/16/demokratie-ist-was-den-oekosozialisten-nuetzt/
/jak-si-univerzitni-marxiste-uvarili-zapad/ a jak se v něm žije:
„Nyní máme většinu nožů zamčenou ve skleněných vitrínách. Nyní na výstavě zbyly jen prázdné obaly .. Změny v prodejně byly provedeny na žádost policie.“Jediné, co stále máme vystavené, jsou houbařské nože a průzkumné nože. Jsou však hned vedle obsluhovaných pultů, kde na ně mohou zaměstnanci dohlížet,“ říká manažer
https://www.budstikka.no/sportsbutikken-xxl-pa-sandvika-storsenter-gjemmer-vekk-knivene-pa-oppfordring-fra-politiet-for-a-unnga-at-de-stjeles/s/5-55-1866223
jak-si-univerzitni-marxiste-uvarili-zapad/
Zní to stejně jednoduše jako lákavě: stačí oškubat bohaté, pak na tom budou všichni lépe. Tato rétorika třídního boje je opět populární. Levicové strany po celém světě ho využívají k získávání hlasů. Tento trend pociťuje také Švýcarsko. Mladí socialisté způsobili senzaci svou iniciativou v oblasti dědické daně: chtějí v případě smrti převzít polovinu majetku nad –kolik viz zdroj –franků pro stát.
zdroj
https://www.nzz.ch/meinung/die-reichen-zahlen-schon-genug-steuern-gerade-die-mittelschicht-hat-ein-interesse-daran-sie-nicht-zu-vertreiben-ld.1862660